VW: Ψεύτικα στοιχεία ρύπανσης σε 11 εκατ. αυτοκίνητα
Μετά την παραδοχή της Volkswagen ότι περίπου 11 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά της σε όλο τον κόσμο ήταν εξοπλισμένα με συγκεκριμένο τύπο μηχανής, που είχε την δυνατότητα να παραποιεί τα στοιχεία εκπομπής ρύπων, η γερμανίδα καγκελάριος ζήτησε "πλήρη διαφάνεια" και γρήγορες εξηγήσεις.
Επίσης, οι αμερικανικές αρχές άρχισαν ποινική έρευνα σε βάρος της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, ανέφερε σήμερα στο Γαλλικό Πρακτορείο πηγή που γνωρίζει την υπόθεση.
Η έρευνα διεξάγεται από τη διεύθυνση του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης που ασχολείται με τα θέματα που αφορούν τους φυσικούς πόρους, πρόσθεσε η πηγή, η οποία ζήτησε να μην κατονομασθεί, επιβεβαιώνοντας πληροφορίες του Τύπου.
Σε βάρος της γιγάντιας γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία παραδέχθηκε πως εφοδίασε ορισμένα από τα οχήματά της με λογισμικό που επιτρέπει την παραποίηση των αποτελεσμάτων των τεστ μέτρησης ρύπων, διεξάγεται ήδη έρευνα στις ΗΠΑ από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος (EPA), η οποία θα μπορούσε να της επιβάλει πρόστιμο 18 δισεκ. δολαρίων.
Η υπηρεσία προστασίας του περιβάλλοντος της Καλιφόρνιας (Carb) διεξάγει επίσης τις δικές της έρευνες για την Volkswagen, η οποία είναι επίσης εκτεθειμένη σε μαζικές αγωγές από αγοραστές των αυτοκινήτων της οι οποίοι θεωρούν ότι εξαπατήθηκαν.
Το σκάνδαλο αυτό, το οποίο έχει προκαλέσει θύελλα στην Ευρώπη, θα αποτελέσει εξάλλου "μέσα στις προσεχείς εβδομάδες" το θέμα μιας ακροαματικής συνεδρίασης του αμερικανικού Κογκρέσου, ανακοίνωσαν δύο βουλευτές που είναι επικεφαλής της υποεπιτροπής Ενέργειας και Εμπορίου της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων.
Στο μεταξύ, όπως ανακοίνωσε η ίδια η εταιρία, ήδη έχει υπολογίσει ένα ποσό της τάξης των 6,5 δισ ευρώ από το τρίτο τέταρτο του έτους, προκειμένου να καλύψει πιθανές ζημιές που θα προκύψουν από το σκάνδαλο, προσαρμόζοντας ανάλογα και τους εισπρακτικούς της στόχους για το τρέχον έτος.
Η ανακοίνωση οδήγησε τις μετοχές της VW σε περαιτέρω πτώση 20% στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης την Τρίτη, μετά το -17% που είχε καταγράψει την Δευτέρα.
Πρώτη φορά υπήρξαν αποδείξεις για αυξημένους ρύπους τον Σεπτέμβριο του 2014 στην Καλιφόρνια. Οι αρμόδιες αρχές της πολιτείας άρχισαν να διεξάγουν έρευνες και φέτος τον Ιούλιο ενημέρωσαν τη Volkswagen ότι τα οχήματά της εκπέμπουν ρύπους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα όρια. Στις 3 Σεπτεμβρίου η γερμανική εταιρεία παραδέχθηκε πως χρησιμοποιούσε το λογισμικό των οχημάτων της για να παρακάμπτει τους κανόνες. Στην αμερικανική αγορά, οι πωλήσεις των μοντέλων με το εμπορικό σήμα της VW δεν πηγαίνουν καλά και πέρυσι σημείωσαν πτώση 10%. Εως το 2018 η γερμανική εταιρεία επιδιώκει σχεδόν διπλασιασμό πωλήσεων στο 1 εκατομμύριο για τα μοντέλα VW και Audi.
Αξίζει να αναφερθεί πως ο Μάρτιν Βίντερκορν, ο επικεφαλής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, είχε πρόσφατα δεχθεί την επίθεση του μέχρι πρότινος στενού συνεργάτη του και προέδρου της VW, Φέρντιναντ Πίεχ. Ο κ. Βίντερκορν ηγείται της εταιρείας την περίοδο 2007-2015. Σε αυτήν εντάσσεται και η εξαετία παραβιάσεων των κανόνων εκπομπών ρύπων από τη VW.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου στις ΗΠΑ, Μάικλ Χορν, από την πλευρά του, παραδέχθηκε κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Μπρούκλιν την Τρίτη ότι η εταιρεία «τα έκανε θάλασσα» και ότι αποδείχθηκε ανέντιμη απέναντι τις ρυθμιστικές αρχές και τους πελάτες της.
Ερευνα εις βάθος προανήγγειλε η Κομισιόν
Ανακοίνωση σχετικά με το θέμα εξέδωσε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κρίνοντας ότι είναι πρόωρο να ληφθούν «μέτρα άμεσης επιτήρησης» στην Ευρώπη.
«Οι έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη σε ό,τι αφορά τη Volkswagen τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Γερμανία», ανέφερε με γραπτή απάντηση στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος της Κομισιόν.
«Αρα είναι πρόωρο να σχολιάσει κανείς εάν απαιτούνται άμεσα και ειδικά μέτρα επιτήρησης στην Ευρώπη και εάν τα οχήματα που πουλήθηκαν από τη Volkswagen στην Ευρώπη επηρεάστηκαν επίσης», πρόσθεσε η εκπρόσωπος Λουσιά Κοντέ, διαβεβαιώνοντας ότι η Κομισιόν αντιμετωπίζει το θέμα «πολύ σοβαρά».
«Πρέπει να φθάσουμε στο βάθος του θέματος» υποσχέθηκαν οι Βρυξέλλες.
«Για το καλό των καταναλωτών και του περιβάλλοντός μας, χρειαζόμαστε να είμαστε σίγουροι ότι η βιομηχανία σέβεται αυστηρά τα καθορισμένα όρια για την εκπομπή ρύπων» υπογράμμισε η εκπρόσωπος.
Οι εθνικές αρχές των κρατών-μελών είναι υπεύθυνες για την έγκριση του οχήματος και το σεβασμό των ορίων, διευκρίνισε η Κοντέ, προσθέτοντας ότι η ΕΕ «είναι έτοιμη να συγκαλέσει μια συνεδρίαση με τις εθνικές αρχές» πάνω στο θέμα αυτό, χωρίς, ωστόσο, να δώσει συγκεκριμένη ημερομηνία.
Παράλληλα, έρευνα για το σκάνδαλο θα ανοίξει το ιταλικό υπουργείο Μεταφορών, όπως ανακοίνωσε την Τρίτη. Το υπουργείο, εκφράζοντας «ανησυχία» για το θέμα, επιθυμεί να γνωρίζει «εάν οι ίδιες παράνομες ενέργειες, που έγιναν στις ΗΠΑ, όπου οι κανονισμοί έγκρισης είναι διαφορετικοί, έχουν γίνει και σε ό,τι αφορά τις εγκρίσεις… στην Ευρώπη και εάν αυτά τα οχήματα πουλήθηκαν στην Ιταλία».
Η Άγγελα Μέρκελ ζητεί "πλήρη διαφάνεια"
Η γερμανίδα καγκελάριος ζήτησε σήμερα από την Volkswagen "πληρη διαφάνεια" και γρήγορες εξηγήσεις, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία παραδέχθηκε πως έλεγε ψέματα για το επίπεδο των εκπομπών ρύπων ορισμένων από τα αυτοκίνητά της.
"Με δεδομένη τη δύσκολη κατάσταση, το θέμα είναι τώρα να επιδειχθεί πλήρης διαφάνεια, να ξεκαθαρίσει ολόκληρη η υπόθεση", δήλωσε η Μέρκελ σε δημοσιογράφους στο Βερολίνο.
Η καγκελάριος υπογράμμισε πως ο γερμανός υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ βρίσκεται "σε στενή επαφή" με τον όμιλο του Βόλφσμπουργκ (βόρεια Γερμανία), που ήταν μέχρι τώρα ένα καύχημα της γερμανικής βιομηχανίας. Ο Ντόμπριντ είχε από χθες συνομιλίες με τον επικεφαλης της Volkswagen Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος βρίσκεται στο εδώλιο του κατηγορουμένου, σύμφωνα με τον γερμανικό Τύπο.
"Ο υπουργός Μεταφορών βρίσκεται σε στενή επαφή με την εταιρεία, την Volkswagen. Και ελπίζω ότι τα γεγονότα θα τεθούν στο τραπέζι το συντομότερο δυνατόν", τόνισε η καγκελάριος Μέρκελ.
kathimerini