Γιατί μερικοί άνθρωποι μαθαίνουν γρηγορότερα;
«Κάποτε δοκίμασες, κάποτε απέτυχες, δεν έχει σημασία. Δοκίμασε ξανά, απότυχε ξανά, απότυχε καλύτερα» είχε αναφέρει κάποτε ο Σάμιουελ Μπέκετ. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα τουMichigan State University, η γρήγορη μάθηση των ανθρώπων δεν εξαρτάται τόσο από τις ικανότητες του μυαλού τους αλλά από τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά τους απέναντι στο λάθος.Πώς ένα λάθος οδηγεί προς τη γρήγορη μάθηση;
Η διαφορά στη νοημοσύνη μεταξύ των ανθρώπων που είναι απόλυτοι απέναντι στις πράξεις τους και αυτών που μαθαίνουν από τα λάθη τους και εξελίσσουν το χαρακτήρα τους, καθορίζει τα επίπεδα της γρήγορης μάθησης. Αυτό συμβαίνει γιατί ο εγκέφαλος των ανθρώπων που εξελίσσεται μετά από μια δύσκολη περίπτωση ή ένα λάθος, είναι συντονισμένος για πιο γρήγορη απόδοση στις γνώσεις.
Για παράδειγμα, μαθητές, οι οποίοι θεωρούν ότι είναι πολύ έξυπνοι για να κάνουν λάθη, κινούνται με βάση την αυτοπεποίθησή τους και δεν προσπαθούν να γίνουν πιο αποδοτικοί σε περίπτωση που αποτύχουν σε ένα τεστ. Αντίθετα, μαθητές με πραγματική αυτογνωσία και δύναμη στην επικοινωνία μπορούν να εντοπίσουν το πλεονέκτημα μέσα από την αδυναμία του λάθους και να εξελίξουν ακόμα και τις δεξιότητές τους στην ηγεσία.
Οι δύο ιδιότητες του εγκεφάλου μας προς το λάθος
Η εκπαίδευση δεν είναι μαγεία, αλλά ορίζεται ως η σοφία που αποκτάται μέσα από την αποτυχία. Οι αντιδράσεις των ανθρώπων απέναντι στο λάθος είναι δύο ειδών και καθορίζουν με ανάλογο τρόπο τη βελτίωση της αυτογνωσίας και της σκέψης. Ειδικότερα, η αντίδραση που σχετίζεται με την αρνητικότητα (ERN), διακρίνεται περίπου στα 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου μετά από κάποιο λάθος και καθορίζει τη συμπεριφορά μας, προβλέποντας την ανταμοιβή και ρυθμίζοντας τα αρχικά όρια της προσοχής στο λάθος. Το δεύτερο σήμα, το οποίο είναι γνωστό ως θετικότητα λάθους (Pe), δημιουργείται στα 100 με 500 χιλιοστά του δευτερολέπτου μετά τη λάθος κίνηση και σχετίζεται με την ευαισθητοποίηση και την εξέλιξη του μυαλού.
Έρευνες για την αποτελεσματικότητα του εγκεφάλου
Τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχτεί ότι τα άτομα μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά όταν οι εγκέφαλοί τους διαθέτουν και τις δύο ιδιότητες μέσα σε συγκεκριμένα όρια. Αναλυτικότερα, αυτές είναι: ένα μεγαλύτερο σήμα ERN, γεγονός που αποδεικνύει μια ισχυρότερη αρχική αντίδραση στο λάθος και δεύτερον, ένα πιο «σίγουρο» και θετικό σήμα Pe, πράγμα που σημαίνει ότι το υπάρχον μοντέλο του μυαλού αναθεωρείται διαρκώς μέσα από το λάθος.
.flowmagazine.gr/