22/11/2024
         
Paris Paris Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013
facebook
+ + -

Προχωρούν οι συζητήσεις για τον πλωτό Αξιό

 Ευθύς εξ αρχής οφείλω να ενημερώσω πως όλες οι πληροφορίες σχετικά με τοσχεδιαζόμενο κανάλι "Δούναβη-Αξιού-Θεσαλονίκης" προέρχονται από ξένες πηγές. Προφανώς, οι ανά τόπους διπλωματικοί μας υπάλληλοι θα έχουν ενημερώσει την κυβέρνηση. Μόνο που εμείς, οι ιθαγενείς, αγνοούμε τι συμβαίνει, αφού κανείς πολιτικός δεν μας ενημέρωσε, τα δε ΜΜΕ ασχολούνται ως γνωστόν με πολύ σοβαρά θέματα, και η παραπάνω είδηση δεν εμπίπτει προφανώς στα ενδιαφέροντά τους.

Η επιθυμία σύνδεσης του Δούναβη με το Αιγαίο, είναι παλιά ιστορία. Να μου επιτραπεί να αναφερθώ σε προπολεμικό γεγονός, όπως μου το διηγήθηκε πριν από χρόνια παλαιός πολιτικός. Είχε προταθεί στον Γεώργιο Β΄, με παράκαμψη του τότε πρωθυπουργού Ι. Μεταξά, να επιτευχθεί αυτή η υδάτινη οδός. Ο Γεώργιος Β΄ το βρήκε ενδιαφέρον και το πρότεινε στον πρωθυπουργό του, ο οποίος όμως το απέρριψε.

Ο λόγος ήταν, όπως τον εξήγησε ο ίδιος, επειδή: «Ο πλωτός Αξιός θα φέρει εμπορεύματα και Ευρωπαίους στην Ελλάδα, αλλά μπορεί να φέρει και στρατεύματα»! Το πόσο δίκαιο είχε, φάνηκε σε λίγο χρόνο, όταν ο γερμανικός στρατός αναζητούσε δίοδο να μπει στη χώρα μας. Εκείνα τα χρόνια, μέσα στον αμυντικό σχεδιασμό μιας χώρας εντασσόταν ακόμη και η διατήρηση στενών δρόμων και γεφυρών κοντά στα σύνορα, ώστε σε περίπτωση επίθεσης του εχθρού, η προέλασή του να μη γίνει με ταχύτητα.

Τώρα βέβαια, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Ο εχθρός δεν χρειάζεται καν να προελάσει στο έδαφος. Γι’ αυτό και έφτασε η Εγνατία οδός μέχρι την Αλεξανδρούπολη, διανοίγονται δε κάθετοι άξονες με τη Βουλγαρία στην περιοχή της Θράκης. Ως εκ τούτου, με άλλο πνεύμα θα αντιμετωπισθεί η επιχειρούμενησύνδεση Δούναβη-Αιγαίου.
Όμως, ήδη -με σιωπούσα την ελληνική κυβέρνηση- προήλθαν οι πρώτες αντιδράσεις, και μάλιστα με επιχείρημα από πλευράς των Αλβανών, ότι θα… «κατέβουν οι Ρώσοι». Αλλού φυσικά αποσκοπούν, όπως θα δούμε παρακάτω, αλλά για να το επιτύχουν «ποντάρουν» στην αμερικανική ρωσοφοβία.

Πώς έχουν τα πράγματα (πάντα με ξένες πηγές, που μετέφεραν στα ελληνικά οι: aftonomi, echedoros και geopolitics). Ο υπουργός Φυσικών Πόρων της Σερβίας κ. Μίλαν Μπάτσεβιτς, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα, εξέθεσε το φιλόδοξο σχέδιο στους συνομιλητές του. Δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε γιατί οι Κινέζοι έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τη δημιουργία εναλλακτικής και φθηνής οδού για την είσοδο των προϊόντων της στην Ευρώπη. Ο κ. Τζου Λιενσί, οικονομικός σύμβουλος της Κινεζικής Πρεσβείας στο Βελιγράδι, χαρακτήρισε το εν λόγω έργο ως «μεγάλη οικονομική ευκαιρία για τις κινεζικές επιχειρήσεις», τονίζοντας ότι μεγάλο ενδιαφέρον προς το παρόν έχει εκφράσει η εταιρία China Gezuba Group Corporation.Στη Σερβία εκφράζονται αμφιβολίες αν μπορεί η χώρα τους να συμμετάσχει σε τόσο μεγάλο έργο.

Δεν υπάρχουν όμως μόνον στη Σερβία αντιρρησίες. Το σλαβικό πρακτορείο στα Σκόπια "Μακφαξ", έχει τίτλο σε σχετικό δημοσίευμα «Το Κανάλι Μοράβα-Αξιός- Αιγαίο, θα "πνίξει" τα Σκόπια;». Ζητείται να ελεγχθεί η οικονομική βιωσιμότητα του καναλιού, αλλά κυρίως εκφράζονται φόβοι, ότι με την υλοποίηση του πλωτού καναλιού θα βυθιστούν μεγάλες γεωργικές εκτάσεις στην περιοχή των Σκοπίων και τουλάχιστον τρεις οικισμοί στην επαρχία Τίκβες και στην περιοχή Γευγελής-Βαλάντοβο: «Θα έχει, μάλιστα, αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις, όπως είναι η μετανάστευση του πληθυσμού και ο επαγγελματικός επαναπροσανατολισμός τους», αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Πολίτικα». Και προβάλλεται η ίδια αμφιβολία με Σέρβους, αν τα Σκόπια μπορούν να αντέξουν τη συμμετοχή τους, αφού το έργο «θα καταπιεί τεράστιους οικονομικούς πόρους και αν δεν δώσει το αναμενόμενο κέρδος, ίσως σταματήσει η περαιτέρω ανάπτυξη της χώρας».

Εναντίον του καναλιού είναι οι Αλβανοί, οι οποίοι… ζήτησαν από την κ. Χίλαρι Κλίντον, να σταματήσει το σχέδιο, όπως έγραψε η σλαβική εφημερίδα των Σκοπίων Nova Makedonija. Έφεραν, όπως προαναφέραμε, το επιχείρημα ότι «θα δημιουργηθεί ένα κανάλι χωρίς τη Δυτική συμμετοχή και (…) θα δημιουργήσει μια ναυσιπλοΐα από το Ρότερντάμ μέχρι τη Θεσσαλονίκη και ότι η Ρωσία θα μονοπωλήσει το προσόν αυτό και θα αποδυναμώσει τη σημασία των Βρετανών στο Γιβραλτάρ και των Τούρκων στα Δαρδανέλια και το Βόσπορο και θα αποδυναμώσει συγχρόνως και τις διεθνείς θέσεις των δύο πλευρών (συμμάχων του ΝΑΤΟ)».

Γιατί τα γράφουν αυτά; Για να πείσουν τους Αμερικανούς να αφαιρεθεί από τους Σέρβους η Κοιλάδα του Πρέσεβο, και να ενσωματωθεί στο Κοσσυφοπέδιο! Ως γνωστόν, τα επεισόδια των Αλβανών στην περιοχή του Πρέσεβου είναι συνεχή, με την Σερβία να ανησυχεί.

Αλβανοί πολιτικοί λοιπόν ζητούν από τις Η.Π.Α. να καταχωρήσουν την Κοιλάδα του Πρέσεβο ως αλβανικό έδαφος, για να εμποδίσουν, έτσι, τα σχέδια για την δημιουργία ενός καναλιού πλεύσης από το Δούναβη μέσω Μοράβα στον Αξιό ποταμό. Μάλιστα, όπως σημειώνει η σλαβική εφημερίδα των Σκοπίων «Nova Makedonija», οι συντάκτες της επιστολής έχουν και ένα λογότυπο με χάρτη της Μεγάλης Αλβανίας.

Επιμύθιο: Το πεδίο ανταγωνισμού των μεγάλων δυνάμεων στη Βαλκανική φαίνεται να λαμβάνει άλλες διαστάσεις με τις ΗΠΑ (μέσω ΝΑΤΟ και ΕΕ), Ρωσίας (μέσω Σερβίας), Κίνας (μέσω Σερβίας), να καθιστούν το μέλλον περισσότερο πολύπλοκο.

 

 

 

 

voria 


 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά