Πρόκειται για τη νομοθεσία που προβλέπει τη δημιουργία «ενιαίου σιδηροδρομικού χώρου» με απελευθέρωση της αγοράς, εποπτεία από μία ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή και αυστηρό διαχωρισμό ανάμεσα σε εκείνους που κατέχουν το σιδηροδρομικό δίκτυο και εκείνους που παρέχουν υπηρεσίες ή μεταφορικό έργο μέσω του δικτύου.
Στην Ελλάδα πάντως η απελευθέρωση των σιδηροδρόμων έχει μείνει πολύ πίσω, επισημαίνει ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σπύρος Δανέλλης. «Είχαμε μια προσπάθεια από το ελληνικό υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στη θεσμοθέτηση αυτών που προβλέπονταν από το πρώτο σιδηροδρομικό πακέτο. Όμως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τον ΟΣΕ και την ΤΡΕΝΟΣΕ, δηλαδή ενώ το 2005 ιδρύεται η ΤΡΕΝΟΣΕ ως ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών, δεν είναι σαφής ακόμα η απόλυτη ανεξαρτητοποίησή της από τον ΟΣΕ. Και βεβαίως υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα δυσλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, που βρίσκεται στα σπάργανα στη χώρα μας».
πηγή: deutsche welle