15 ιστοσελίδες που άλλαξαν το διαδίκτυο!
WikipediaΆλλαξε τον τρόπο που βρίσκουμε πληροφορίες. Πριν το Wikipedia, οι περισσότερες online εγκυκλοπαίδειες ήταν είτε απίστευτα ελλείπεις σε πληροφορίες. Το Wikipedia το άλλαξε αυτό, όχι μόνο επιτρέποντας στους πάντες να βλέπουν δωρεάν το περιεχόμενο, αλλά και επιτρέποντας σε ανεξάρτητους χρήστες να αναθεωρούν και να αλλάζουν το περιεχόμενο, κάνοντας το πιο πλήρες και ακριβές συνολικά.
Amazon.com
Άλλαξε τον τρόπο που ψωνίζουμε. Πριν το amazon, το online shopping δεν ήταν και τόσο διαφορετικό από το να ψωνίζεις από έναν κατάλογο δι’ αλληλογραφίας, εκτός του ότι δεν ήταν τόσο δημοφιλής. Το amazon έκανε επίσης θεσμό την δωρεάν αποστολή σε αγορές για παραγγελίες πάνω από μια ορισμένη τιμή, το οποίο επηρέασε κατά πολύ τα έξοδα αποστολής και τις πολιτικές των άλλων ηλεκτρονικών βιβλιοπωλείων.
HotmailΆλλαξε τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το email. Πριν το Hotmail εμφανιστεί, το email ήταν βασικά “δεσμευμένο” με ένα μόνο υπολογιστή. Όταν έλεγχες το email σου, αυτό κατέβαινε στον υπολογιστή σου και διαγράφονταν από τον απομακρυσμένο διακομιστή, που σημαίνει ότι το μόνο μέρος που μπορούσες να το δεις ήταν ο υπολογιστής σου. Χρειαζόσουν ένα email στο σπίτι, το οποίο το είχες λάβει στην δουλειά σου; Κρίμα. Δεν υπήρχε κανένας τρόπος να έχεις πρόσβαση, εκτός και αν πήγαινες πίσω στο γραφείο. Το Hotmail το άλλαξε όλο αυτό, παρέχοντας email στο οποίο θα μπορούσες να έχεις πρόσβαση από οποιονδήποτε υπολογιστή με μια σύνδεση στο internet.
FacebookΆλλαξε τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται οι φίλοι. Αν και το Facebookδεν ήταν το πρώτο κοινωνικό δίκτυο, έχει αναμφίβολα γίνει το πιο δημοφιλές και έχει πραγματικά αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι φίλοι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Σίγουρα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook για να μιλάνε online, αλλά το χρησιμοποιούν και σαν έναν τρόπο για να προγραμματίσουν μια συνάντηση offline. Το χρησιμοποιούν για να ακολουθούν και να αλληλεπιδρούν με τα αγαπημένα τους συγκροτήματα, ηθοποιούς και άλλες προσωπικότητες. Οι άνθρωποι το χρησιμοποιούν για να διατηρούν επαφή με τις επαγγελματικές τους επαφές, τους φίλους, την οικογένεια και τους γνωστούς. Το Facebook έκανε την κοινωνική δικτύωση δημοφιλή, σε μια μεγάλη δημογραφική ποικιλία και σχεδόν σε όλο τον κόσμο.
Project Gutenberg
Άλλαξε τον τρόπο που διαβάζουμε. Το Project Gutenberg έχει πολύ μεγαλύτερη ιστορία από ότι νομίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι. Δημιούργησαν τα πρώτα e-books και τα έδωσαν δωρεάν. Πλέον μπορείς να διαβάζεις σχεδόν κάθε σημαντικό βιβλίο στην σελίδα τους και μερικές φορές σε διάφορες γλώσσες. Χωρίς τα πρωτοπόρα βήματα των ιδρυτών του Project Gutenberg, τα e-books δεν θα βρίσκονταν εδώ που είναι σήμερα.
TwitterΆλλαξε τον τρόπο που επικοινωνούμε. Το Twitter είχε μια από τις μεγαλύτερες επιπτώσεις στο internet στο πρόσφατο παρελθόν. Η ιδέα ότι μηνύματα 140 χαρακτήρων, δημοσιευμένα δημοσίως (επί το πλείστον) θα άλλαζαν τον τρόπο που οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους, θα ήταν δύσκολο να το πιστέψει κανείς πριν δέκα χρόνια. Αλλά το Twitter έχει γίνει όχι μόνο μια δύναμη στον τρόπο επικοινωνίας απλά, αλλά και στον τρόπο που οι εταιρείες επικοινωνούν με τους πελάτες τους. Το να παραπονιέσαι για την φτωχή εξυπηρέτηση μιας εταιρείας στο Twitter συχνά έχει σαν αποτέλεσμα να λαμβάνεις άμεσα μηνύματα από την εταιρεία και συνήθως έχει σαν αποτέλεσμα να βρίσκεται μια ικανοποιητική λύση. Το Twitter έχει κάνει επίσης τις διασημότητες πιο προσιτές, με εκατομμύρια πλέον να χρησιμοποιούν την υπηρεσία για να αλληλεπιδρούν με τους fans τους.
PandoraΆλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βρίσκουμε νέα μουσική. Πριν το Pandora, αν ήθελες να ακούσεις μουσική online, συνήθως έβρισκες έναν online σταθμό. Σίγουρα, μπορεί να ήσουν τυχερός και να έβρισκες ένα σταθμό που να είχε ως επί το πλείστον μουσική που σου άρεσε, αλλά ίσως να μην ήταν αρκετό ή συνέχιζε να παίζει ένα κομμάτι που μισούσες. Το Pandora τα άλλαξε όλα. Τώρα, μπορείς να προγραμματίσεις τον δικό σου ραδιοφωνικό σταθμό απλά εισάγοντας το όνομα ή ένα τραγούδι ή ένα καλλιτέχνη και έπειτα να επιλέγεις ποια από τα κομμάτια που παίζουν σου αρέσουν και ποια όχι. Με ένα ελάχιστο ποσοστό στοιχείων από τον χρήστη, το Pandora κάνει εκπληκτική δουλειά στο να δημιουργεί λίστες αναπαραγωγής που αντανακλούν το μουσικό γούστο του καθενός. Το μπόνους είναι ότι τραγούδια ή καλλιτέχνες που μπορεί να μην έχεις ακούσει ενσωματώνονται στην λίστα, με βάση αυτά που ήδη σου αρέσουν.
AppleΈκανε τον μινιμαλιστικό σχεδιασμό ιστοσελίδων διάσημο. Η Apple είχε μια από τις πρώτες εμπορικές ιστοσελίδες σχεδιασμένες με μινιμαλιστική αισθητική. Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, η Apple είχε αρχίσει να κάνει μια πιο μινιμαλιστική προσέγγιση στον σχεδιασμό ιστοσελίδων από τις άλλες εταιρικές σελίδες και μέχρι το 2000 είχαν υιοθετήσει το λευκό και γκρι χρώμα και την μπάρα πλοήγησης που εξακολουθούν να έχουν μέχρι και σήμερα.
YouTube
Άλλαξε την ψυχαγωγία. Πριν το YouTube, δεν υπήρχαν πολλές επιλογές αν ήθελες να δεις ένα βίντεο online. Μπορούσες μερικές φορές να βρεις ένα βίντεο εδώ ή εκεί, αλλά με το κόστος του bandwidth, ήταν πολύ λίγα και διάσπαρτα. Οι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων δεν ήθελαν να πληρώνουν τις έξτρα χρεώσεις για φιλοξενία βίντεο. Στη συνέχεια έκανε την εμφάνιση του το YouTube και έκανε δωρεάν το να μπορείς να δημοσιεύεις ότι βίντεο ήθελες (αρκεί να μην είχε πνευματικά δικαιώματα και να ήταν πάνω από δέκα λεπτά σε διάρκεια). Οι χρήστες του διαδικτύου έχουν πλέον μια κεντρική θέση για να βλέπουν βίντεο online.
CraigslistΆλλαξε τις αγγελίες. Οι online σελίδες με αγγελίες ήταν σχεδόν άχρηστες. Μεταξύ του τεράστιου αριθμού spam δημοσιεύσεων και το γεγονός ότι υπήρχαν λίγες τοπικές λίστες στις περισσότερες περιοχές, δεν υπήρχε νόημα στο να χρησιμοποιούνται. Αλλά τότε το Craigslist δημιουργήθηκε και ξαφνικά άρχισε να συναγωνίζεται τις μικρές αγγελίες των τοπικών εφημερίδων. Τώρα μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Craigslist για να βρεις σχεδόν οτιδήποτε, άσχετα με το που βρίσκεσαι.
The Drudge Report
Άλλαξε τις online ειδήσεις. Όταν το σκάνδαλο Monica Lewinsky/Clinton ξέσπασε το 1998, δεν ήταν μια από τις εμπορικές πηγές νέων που το πρώτο-ανέφερε. Αντιθέτως, το “The Drudge Report” κατείχε την τιμή και άλλαξε για πάντα το καθεστώς των πηγών online ειδήσεων. Τώρα, οι online πηγές ειδήσεων παρέχουν ιστορίες σε συνεχή ροή και θεωρούνται από τους περισσότερους να είναι το ίδιο αξιόπιστες με την τηλεόραση και τον έντυπο τύπο.
GeoCitiesΈκανε το Διαδίκτυο πιο προσιτό. Στις πρώτες μέρες του Διαδικτύου, οι μόνοι άνθρωποι online (ως επί το πλείστον) ήταν επιστήμονες, ακαδημαϊκοί και αυτοί που είχαν σχέση με την τεχνολογία. Δεν ήταν και πολύ συναρπαστικό μέρος. Στη συνέχεια εμφανίστηκε το GeoCities και ξαφνικά ο καθένας μπορούσε να δημιουργήσει την δικιά του ιστοσελίδα δωρεάν. Σίγουρα, το GeoCities γέννησε μια λεγεώνα από τρομακτικά άσχημες ιστοσελίδες, αλλά έκανε και πολλούς φυσιολογικούς ανθρώπους να ασχοληθούν με το internet για πρώτη φορά και ήταν πιθανόν η πρώτη εμπειρία σχεδιασμού για πολλούς σχεδιαστές ιστοσελίδων.
DiggΆλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βρίσκουμε και μοιραζόμαστε ειδήσεις. ΤοDigg σχεδιάστηκε αρχικά σαν ένα πείραμα, αλλά έχει αλλάξει εντελώς τον τρόπο που πολλοί άνθρωποι βρίσκουν ειδήσεις online. Η ιδέα ότι οι χρήστες καθορίζουν ποιες ειδήσεις είναι σημαντικές, σχετικές και ενδιαφέρουσες αντί να το καθορίζουν συντάκτες ή στελέχη μεγάλων οργανισμών ειδήσεων ήταν επαναστατική.
LiveJournalΈμαθε σε εκατομμύρια το blogging. Το Blogging δεν ανακαλύφθηκε από το LiveJournal, αλλά ήταν η πρώτη ιστοσελίδα που πρόσφερε δωρεάν blogs στα μέλη της. Εκατομμύρια χρησιμοποιούν το LiveJournal πλέον Και δεκάδες εκατομμύρια χρησιμοποιούν άλλα blogs αλλού, είτε σε άλλες σελίδες που φιλοξενούν blogs είτε σε δικές τους σελίδες. Αν δεν ήταν το LiveJournal και παρόμοιοι πάροχοι δωρεάν blogs που εμφανίστηκαν αργότερα, το blogging μπορεί να μην είχε γίνει αυτό το παγκόσμιο φαινόμενο που είναι τώρα.
GoogleΤο Google άλλαξε τα πάντα. Αυτό μπορεί να φαίνεται κάπως δραματικό, αλλά είναι αλήθεια. Το Google εισέβαλε σε σχεδόν κάθε πτυχή του Διαδικτύου. Άσχετα με το τι κάνεις online, πιθανόν αλληλεπιδράς με μια από τις υπηρεσίες του Google πολλές φορές κάθε μέρα. Και σχεδόν κάθε άνθρωπος χρησιμοποιεί τουλάχιστον ένα προϊόν ή υπηρεσία της Google σε τακτική βάση. Είτε είναι ένα blog στο Blogger, είτε είναι ένα άλμπουμ φωτογραφιών στο Picasa, είτε είναι η αναζήτηση στο Google ή ακόμα και ένα βίντεο στο YouTube (ή κάποια από τις δεκάδες άλλες υπηρεσίες που ανήκουν στην Google), οι ελεγχόμενες από το Google σελίδες βρίσκονται παντού.
ofono.gr