Το πλάνο λειτουργίας για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Πολλά έχουν γραφεί όλα αυτά τα 10 χρόνια κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και της επέκτασης προς Καλαμαριά, αλλά είναι σχετικά άγνωστο πως θα κυκλοφορεί το μέσο που καλείται να σώσει τη Θεσσαλονίκη από το βαρύ κυκλοφοριακό που την ταλαιπωρεί.
Το Μετρό στην πόλη θα αναλάβει την ραχοκοκαλιά των μεταφορών και μαζί με τα λεωφορεία θα καλεστούν να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες μαζικής μετακίνησης μέσα στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.
Το Μετρό αυτή την εποχή όπως πολλοί μπορεί να γνωρίζετε μας απασχολεί για την κατασκευή της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Νέα Ελβετία, με 13 σταθμούς. Επίσης σε κατασκευή είναι η γραμμή Πατρίκιος-Μίκρα με 5 σταθμούς. Όλοι οι σταθμοί είναι υπόγειοι.
Το 2020 αναμένεται η βασική γραμμή να τεθεί σε λειτουργία και μαζί οι 12 από τους 13 σταθμούς. Ο 13ος σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, αναμένεται να λειτουργήσει το 2021 και μαζί ο κλάδος της Καλαμαριάς.
Συνολικά το 2021 18 σταθμοί θα λειτουργήσουν και το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι πως θα διαθέτουν κεντρική πλατφόρμα (αντί για πλάγιες όπως είναι οι περισσότεροι σταθμοί στην Αθήνα) και θύρες ασφαλείας.
Οι θύρες θα ανοίγουν μόνο όταν ο συρμός θα έχει σταματήσει στην αποβάθρα, αποτρέποντας ατυχήματα και δυστυχήματα που συχνά βλέπουμε να συμβαίνουν στο Μετρό της Αθήνας αλλά και σε άλλα δίκτυα Μετρό ανά τον κόσμο.
Το μήκος των σταθμών θα είναι περίπου 60 μέτρα και ανάλογο θα είναι και το μήκος των συρμών. Αναλογικά θα έχουν περίπου το μισό μήκος απο εκείνο των σταθμών και των συρμών της Αθήνας.
Στις ώρες αιχμής θα κινούνται συρμοί ανά 3 λεπτά που θα εξυπηρετούν τους κοινούς σταθμούς. Γιατί όμως λέμε ότι θα υπάρχουν κοινοί σταθμοί;
Με τη λειτουργία της βασικής γραμμής θα έχουμε λειτουργία της γραμμής Ν.Σ.Σταθμός-Νέα Ελβετία. Με τη λειτουργία του κλάδου της Καλαμαριάς θα έχουμε λειτουργία και της 2ης γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Μίκρα. Η 2η γραμμή θα στρίβει προς Μίκρα στο σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ.
Αυτό σημαίνει πως θα υπάρχουν 11 κοινοί σταθμοί και στις 2 γραμμές. Πρόκειται για τους σταθμούς: ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, ΣΥΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, ΠΑΠΑΦΗ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΑΝΑΛΗΨΗ, ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ.
Από εκεί η δε βασική γραμμή θα συνεχίζει στους επόμενους 2 σταθμούς ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και η 2η γραμμή στους επόμενους 5 σταθμούς ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ.
Οι συρμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι υπεραυτόματοι, θα κατασκευαστούν στην Ιταλία με τεχνολογία HITACHI. Δεν θα έχουν οδηγό καθώς θα λειτουργούν αυτόματα αλλά συνοδό για την ασφάλεια του συρμού και των επιβατών.
Ο σχεδιασμός για το Μετρό Θεσσαλονίκης, εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση περιλαμβάνει την κατασκευή 3 μεγάλων έργων. Το πρώτο έργο αφορά ακόμα ένα νέο κλάδο που θα ξεκινά από το σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ και θα καταλήγει στο σταθμό ΕΥΚΑΡΠΙΑ και θα διαθέτει 5 σταθμούς.
Το δεύτερο έργο θα αφορά την δυτική επέκταση της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το Κορδελιό και θα έχει 4 σταθμούς.
Το τρίτο έργο θα αφορά την επέκταση της γραμμής 2 (Καλαμαριάς) από το σταθμό ΜΙΚΡΑ μέχρι το ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ με επίσης 4 σταθμούς.
Μέχρι το 2030 η Θεσσαλονίκη θα έχει πλήρες δίκτυο Μετρό που συνολικά θα περιλαμβάνει τη λειτουργία 3 γραμμών με 31 σταθμούς.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes