Νέες απειλές για «πάγο» στο μετρό
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Σοβαρά ερωτήματα για το είδος της συμφωνίας που έγινε τον Δεκέμβριο ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και την κοινοπραξία που κατασκευάζει το Μετρό της Θεσσαλονίκης δημιουργεί επιστολή της τελευταίας. Διαμαρτυρόμενη για την καθυστέρηση στην πληρωμή των ποσών που έχουν επιδικαστεί μέσω διαιτησίας, η κοινοπραξία αναφέρεται σε μια εν εξελίξει διαπραγμάτευση για την υπογραφή «συμφωνίας συμβιβασμού». Μια διαδικασία που τον Δεκέμβριο το υπουργείο είχε ανακοινώσει ότι ολοκληρώθηκε, με την επανέναρξη των έργων και την εξέταση όλων των οικονομικών διεκδικήσεων από διαιτητικό δικαστήριο. Η κοινοπραξία, πάντως, επανέρχεται έπειτα από πολλούς μήνες σε απειλές για παύση εργασιών.
Η επιστολή, που έχει στη διάθεσή της η «Κ», εστάλη στην Αττικό Μετρό στις 31 Μαΐου. Κύριο θέμα της είναι η αθέτηση, σύμφωνα με την κοινοπραξία, των υποχρεώσεων του Δημοσίου: «Εξακολουθείτε να μην εκπληρώνετε τις βασικές υποχρεώσεις σας που έχουν αναγνωριστεί με διαιτητικές αποφάσεις», σημειώνει η κοινοπραξία, αναφέροντας μεταξύ άλλων την καταβολή του συνόλου των επιδικασθέντων ποσών και την οριστικοποίηση (και πληρωμή) του κόστους πρόσθετων εργασιών. «Δίνετε εντολές πλήρους ανάπτυξης των εργασιών, ωσάν να έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα και χωρίς να υπάρχει καν νόμιμα υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα του έργου», αναφέρει ο επικεφαλής της κοινοπραξίας, Μ. Σίμας.
Η «Κ» ζήτησε από την Αττικό Μετρό να σχολιάσει τις αιτιάσεις της κοινοπραξίας. «Καταρχάς δεν επιβεβαιώνω την ύπαρξη επιστολής», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θεόδωρος Παπαδόπουλος. «Γενικώς, τα διαιτητικά δικαστήρια έχουν επιδικάσει 30,5 εκατ. ευρώ και η Αττικό Μετρό τα έχει ήδη καταβάλει. Η διαιτησία αναγνώρισε κάποιες πρόσθετες εργασίες και μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία κοστολόγησής τους η κοινοπραξία θα τις πληρωθεί κανονικά». Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, το διαιτητικό δικαστήριο δεν συνεδρίασε για μερικούς μήνες λόγω της αποχής των δικηγόρων αλλά ξεκίνησε και πάλι στις 27 Μαΐου και αναμένεται να ολοκληρώσει το έργο του μέσα στο καλοκαίρι, κρίνοντας διεκδικήσεις της κοινοπραξίας ύψους 400 εκατ. ευρώ.
Ομως, από την επιστολή προκύπτει ένα σημαντικότερο ζήτημα: υπό ποιες προϋποθέσεις επανεκκινήθηκε το έργο. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη στις 29 Δεκεμβρίου 2015 ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης η διαπραγμάτευση έχει τελειώσει. «Κατά τη διάρκεια των πολύμηνων διαπραγματεύσεων, αντιμετωπίσαμε ανυπέρβλητες εμπλοκές και προβλήματα. Προχωρήσαμε όμως. Και δίνουμε λύση», είχε αναφέρει. Αυτό που έμενε σε εκκρεμότητα, σύμφωνα με το υπουργείο, ήταν «οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την ολοκλήρωση του έργου, μεταξύ των οποίων και το οριστικό χρονοδιάγραμμα εργασιών για την ολοκλήρωση του έργου το 2020», ζητήματα τεχνικά, που δεν μπορεί να θεωρηθούν ότι αποτελούν το αντικείμενο «συμφωνίας συμβιβασμού».
Αντίθετα, όπως αναφέρει η κοινοπραξία στην επιστολή της, η κατάληξη των «πολύμηνων συζητήσεων» δεν ήταν μια συμφωνία, αλλά η εκκίνηση μιας διαπραγματευτικής διαδικασίας «με σκοπό να εξευρεθεί μια κοινά αποδεκτή συμβατική λύση». Και καταλήγει: εφόσον δεν υπάρξει η συμφωνηθείσα (χρονικά) πρόοδος στις διαπραγματεύσεις, «η συνέχισή τους θα είναι αδύνατη και άγεται σε πέρας».
kathimerini