20/09/2024

Manos Manos Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου 2015

Βρέθηκε η αχίλλειος πτέρνα του ιού του AIDS

Την αχίλλειο πτέρνα του ιού HIV του AIDS ανακάλυψαν Αμερικανοί και Ευρωπαίοι επιστήμονες.

Μεταξύ των επιστημόνων βρίσκεται και ο διακεκριμένος καθηγητής γενετικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Γενεύης Στυλιανός Αντωναράκης. Η επιστημονική ομάδα πραγματοποιήθηκε δύο ξεχωριστές μελέτες στο περιοδικό «Nature».

Η ανακάλυψη αυτή ενδεχομένως να οδηγήσει σε μια νέα θεραπευτική στρατηγική για την καταπολέμηση του ιού HIV-1.

Εκείνο που ανακάλυψαν οι επιστήμονες είναι ότι ορισμένες πρωτεΐνες με την ονομασία SERINC, που βρίσκονται στη μεμβράνη των κυττάρων που μολύνει ο ιός, μπορούν να τον καταστήσουν ανενεργό σε σημαντικό βαθμό, με την προϋπόθεση ότι προηγουμένως -με το κατάλληλο φάρμακο- να κατασταλεί η δράση μιας άλλης πρωτεΐνης, της Nef, την οποία χρησιμοποιεί ο HIV για να νικήσει τις άμυνες των «καλών» πρωτεϊνών SERINC.

Προκύπτει επομένως ένας εντελώς νέος στόχος για τα αντιικά φάρμακα, κι αυτός δεν είναι άλλος από το μπλοκάρισμα της πρωτεΐνης Nef, προκειμένου οι πρωτεΐνες SERINC, οι οποίες για πρώτη φορά απομονώθηκαν βιοχημικά, να μπορέσουν να δράσουν κατά του ιού.

Όπως επεσήμανε και ο καθηγητής Τζέρεμι Λούμπαν της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης, «οι πρωτεΐνες SERINC μειώνουν πάνω από 100 φορές τη δυνατότητα του HIV-1 να μολύνει τα κύτταρα».

Εκείνο που θα μπορούσαν επομένως να κάνουν οι πρωτεΐνες SERINC είναι να εμποδίσουν τον ιό να απελευθερώσει τα γονίδιά του σε άλλα κύτταρα και να πολλαπλασιαστεί, με αποτέλεσμα να σταματήσει την εξάπλωσή του.

Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο θα πρέπει στο μέλλον είτε να ενισχυθεί κατάλληλα η δράση της SERINC στον οργανισμό όσων πάσχουν από AIDS, είτε να τροποποιηθεί η δομή της πρωτεΐνης SERINC, έτσι ώστε να ξεφεύγει πλέον από τη Nef.

sofokleusin