23/09/2024
         
Manos Manos Δευτέρα, 26 Μαΐου 2014
Οικονομία
+ + -

Ποιοί και γιατί κάνουν σαν τρελοί για τα ελληνικά αεροδρόμια.

 Στο καλύτερο δυνατό timing δίδεται  το «λάκτισμα» για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακων αεροδρομίων καθώς η ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς τη χωρα μας έχει στην κυριαλεξία εκτινάξει τα στατιστικά τους με αποτέλεσμα τα περισσότερα απο αυτα να σημειώνουν αλεπάλληλα ρεκόρ αφίξεων. 
 
Η ραγδαία αύξηση των αφίξεων επιβεβαιώνει την ορθότητα της πολιτικής για την αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων – πυλών του τουρισμού στη χώρα μας. Στα περισσότερα από αυτα υπάρχει άμεση ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών προκειμένου να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν μεγαλύτερους αριθμούς επισκεπτών με ανταγωνιστικούς όρους και υπηρεσίες. Από την άλλη πλευρά παράγοντες του χώρου των αερομεταφορών σημειώνουν ότι τα νέα στοιχεία των αφίξεων πρέπει να τεθούν στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για τους όρους παραχώρησης των αεροδρομίων (σ.σ. ως εγγύηση για τον αριθμό των επισκεπτών) ώστε να αποφευχθεί η αύξηση των τελών χρήσης τους. Σε αντίθετη περίπτωση, όπως έχουν ήδη προειδοποιήσει τα «Παραπολιτικά», με την επικείμενη αντικατάσταση του Σπατόσημου, η Ελλάδα κινδυνεύει να γεμίσει με μικρά «Ελ. Βενιζέλος» που λόγω των υψηλών τελών θα είναι «απλησίαστα» για τους ξένους αερομεταφορείς, ιδιαίτερα τους λεγόμενους lowcost που επιχειρούν στην περιφέρεια.
 
Σε αυτούς περιλαμβάνονται εταιρείες όπως η Αirberlin, ο δεύτερος σε μέγεθος αεροπορικός μεταφορέας της Γερμανίας που αυξάνει κατά 11% η συχνότητα των πτήσεων προς Ελλάδα, με 172 πτήσεις την εβδομάδα, προς Ηράκλειο Κρήτης, Κω, Σαντορίνη Χανιά, Καλαμάτα, Λέσβο, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο και Ζάκυνθο. Από κοντά και η Condor, η αεροπορική του πρακτορείου Thomas Cook που εγκαινιάζει νέες πτήσεις προς Μύκονο, Σαντορίνη, Χανιά, Κω και Πρέβεζα.
 
Βαρύνοντα ρόλο έχει όμως ο ελληνικός αερομεταφορέας, η Aegean που από το Μάρτιο σταδιακά έχει ενεργοποιήσει τα δρομολόγια για το εξωτερικό από τις επτά περιφερειακές βάσεις αεροσκαφών της εταιρείας (μεταξύ τους Ηράκλειο, Ρόδος, Καλαμάτα, Χανιά), που για φέτος θα λειτουργήσουν για μεγαλύτερη περίοδο με στόχο την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Στην κρίσιμη για τον τουρισμό χρονια, η Aegean θα προσφέρει 1.150.000 περισσότερες θέσεις από πέρυσι (13.000.000 διαθέσιμες θέσεις), ενώ ενισχύει τον στόλο με 5 επιπλέον Airbus Α320 & A321 φτάνοντας ένα σύνολο 50 αεροσκαφων. Τώρα πολλές από τις πτήσεις προς τους  87 προορισμούς εξωτερικού  γίνονται από βάσεις στην περιφέρεια.
 
Έτσι, τα αεροδρόμια της ελληνικής περιφέρειας σημειώνουν εκρηκτικά στατιστικά με την Σαντορίνη σε ρόλο ...βασίλισσας να κρατά τα σκήπτρα ποσοσταίας αύξησης των αφίξεων του πρώτου τετραμήνου με άνοδο 141% σε σχεση με το 2013.
 
Με τέτοια δεδομένα στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν ότι το ενδιαφερον των Ελλήνων και ξένων επενδυτών θα είναι υψηλό κατά την τελικη φάση υποβολής προσφορων που έχει προσδιοριστεί για τις 6 Ιουνίου. Παράλληλα με τη διαδικασια αξιολόγησης θα τρέξει και η διαδικασία αποτίμησης των υπό αποκρατικοποίηση αεροδρομίων, από ανεξάρτητο εκτιμητή.
 
Τα περιφερειακά αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν για 40 χρόνια (με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης για άλλα δέκα χρόνια) έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες. Κάθε μία περιλαμβάνει αεροδρόμια «φιλέτα» ως προς την κίνηση, αλλά και σταθμούς χωρίς μεγάλο εμπορικό ενδιαφέρον διαμορφώνοντας ένα ισορροπημένο μίγμα, ώστε οι υποψήφιοι να μην στρέψουν το ενδιαφέρον τους μόνο στα αεροδρόμια με υψηλή κίνηση. Για καθε ομάδα, το 2013 η κίνηση υπολογίστηκε στο επίπεδο των 8.000.000 επιβατών ετησίως, αλλά για το 2014 υπολογίζεται ότι θα ξεπερασει τα 9.000.000 διαμορφώνοντας ελκυστικές προοπτικές.
 
H ομάδα α’ περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Kέρκυρας, Xανίων, Kεφαλονιάς, Zακύνθου, Aκτίου, Kαβάλας και η ομάδα β’ τα αεροδρόμια Pόδου, Kω, Σάμου, Mυτιλήνης, Mυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Aνάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει από την πλευρά των επενδυτών, το TAIΠEΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Aλεξανδρούπολης, Aράξου, Kαλαμάτας και Nέας Aγχιάλου για την ομάδα α’ και τα αεροδρόμια Xίου, Kαρπάθου, Nέας Aγχιάλου και Λήμνου για την ομάδα β’.
 
Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνεται το αεροδρόμιο του Ακτίου το οποίο το πρώτο 4μηνο του 2014 παρουσίασε αύξηση 97,4% στις αφίξεις από το εξωτερικό σε σχέση με το 2013, αλλά και αυτό των Χανίων με αύξηση 71,3%. Η Καλαμάτας, λόγω των απευθείας δρομολογίων της Aegean είχε αύξηση 49,5%. Ενώ στην ίδια ομάδα η Θεσσαλονίκη είχε αύξηση διεθνών αφίξεων 19,5% η Ζακύνθος 15,3% και η Καβάλα 10%. Στην δεύτερη ομάδα αεροδρομίων επικεφαλής είναι η Σαντορίνη με το απόλυτο ρεκόρ του 141% και ακολουθεί η Μύκονς με 96,6%, η Σάμος με 22,3% η Ρόδος με 19% και η Κως με 11,4%. Και στις δύο ομάδες βέβαια περιλαμβάνονται και αεροδρόμια με αρνητικό πρόσημο όπως η Κεφαλονιά και η Σκιάθος.
 
ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ
 
Στους υποψήφιους για τα αεοδρόμια περιλαμβάνονται τουλάχιστον τρεις ελληνικες κοινοπραξίες με μεγάλους ξενους συνεργάτες, αλλά και καθαρόαιμοι ξένοι παίκτες. Με βάση την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος, και τις διεργασίες που ακολούθησαν στο παιχνίδι έχουν μπει δυνατά:
 
·        Ο Ελλάκτωρ των οικογενειών Μπόμπολα – Καλλιτσάντση, σε σχήμα με τη γαλλική Vinci πυ διεκδικούν επίσης και το ανεξάρτητο έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρητης.
·        Η ΜΕΤΚΑ Κατασκευαστική του ομίλου Μυτιληναίου με την αργεντίνικη CorporacionAmerica,  που ελέγχει δεκάδες αεροδρόμια στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και επιχειρεί απόβαση στην Ευρώπη με βλέψεις που φτάνουν έως τα …Σπάτα.
·        Η FraportAG που ελέγχει το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και συνολικά 13 αεροδρόμια διεθνώς, σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου.
Ενδιαφέρον φέρεται να υπαρχει και από το σχήμα της μεγάλης κατασκευαστικής J&P ABAΞ με την Zurich Airport, την ελβετική εταιρία που ελέγχει το αεροδρόμιο της Ζυρίχης, αλλά και από τον Αερολιμένα Αθηνών που παρακολουθεί στενα τις εξελίξεις εν όψει και της δικής του αποκρατικοποίησης. «Κοντά» στις εξελίξεις φέρεται να είναι και η γαλλική Aeroports De La Cote d'Azur που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Νίκαιας στη γαλλική Ριβιέρα, ενω αντίθετα το ενδιαφέρον της TAV Airports (του Ataturk της Κωνσταντινούπολης) της γερμανικής Flughafen München, όπως και της ισραηλινής φέρεται να έχει ...κρυώσει.
 
 
fpress 

 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά