21/09/2024
         
Manos Manos Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014
Τοπικά
+ + -

Οι 29 προτάσεις-φάρμακα για το κυκλοφοριακό και τα λάθη Μπουτάρη

Φτηνές έως ανέξοδες, πλην όμως πρακτικές, εφαρμόσιμες και σωτήριες λύσεις για ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της καθημερινότητας στα ελληνικά αστικά κέντρα, το κυκλοφοριακό, καταθέτει ο πολιτικός μηχανικός - συγκοινωνιολόγος, Σταύρος Κωνσταντινίδης, στο νέο βιβλίο του: «Έξυπνοι δρόμοι για μια ανθρώπινη πόλη».

Το «εγχειρίδιο καλών πρακτικών για τις ελληνικές πόλεις», όπως το χαρακτηρίζει ο συγγραφέας, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ATHENS VOICE Books και είναι το δεύτερο βιβλίο του.

Λιτό, περιεκτικό και περιγραφικό, το βιβλίο περιλαμβάνει 29 εικονογραφημένες προτάσεις – λύσεις σε ζητήματα που αφορούν στο βιώσιμο σχεδιασμό των πόλεων. Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης, συμπεριέλαβε στην έκδοσή του μικρά καθημερινά προβλήματα που βιώνουμε όλοι και επιχειρεί να δώσει απαντήσεις, καταδεικνύοντας τελικά ότι αρκεί η διάθεση, η ιδέα, η βούληση για να «ανασάνουν» οι ελληνικές πόλεις και να πάψουν οι πολίτες να κατηγορούν όσους ασκούν διοίκηση ότι τους κάνουν το βίο αβίωτο.

Οι χαμηλού κόστους προτάσεις στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απαιτούν απαγορευτικούς προϋπολογισμούς, ενώ μπορούν να υλοποιηθούν από τις τεχνικές υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γι’ αυτό το λόγο, ο κ. Κωνσταντινίδης θα διανείμει το εγχειρίδιο σε δημοτικές αρχές, προκειμένου να ενημερώσει για τις δυνατότητες που έχουν να κάνουν σωτήριες σημειακές ή ευρύτερες παρεμβάσεις.

Τα θέματα με τα οποία ασχολείται ο συγκοινωνιολόγος κινούνται σε πέντε κεντρικούς άξονες:

-Πεζοί, πεζοδρόμια, άτομα με αναπηρίες.
-Ποδήλατα, ποδηλατόδρομοι.
-Διαβάσεις, σηματοδότες.
-Οδική ασφάλεια σχολείων.
-Πληροφοριακή σήμανση.

Την έκδοση προλογίζει ο γνωστός βουλευτής και συγγραφέας, Πέτρος Τατσόπουλος. Μεταξύ άλλων σημειώνει ότι, «ο Σταύρος Κωνσταντινίδης, όπως κάθε ειδήμων που σέβεται τον εαυτό του, γνωρίζει ότι οι καλύτερες λύσεις, οι λειτουργικότερες, είναι συνήθως και οι απλούστερες, με κόστος ασήμαντο, αν όχι μηδενικό. ορισμένες από τις παρεμβάσεις που προτείνει είναι τόσο σκανδαλωδώς απλές και φθηνές, ώστε ν’ αναρωτιόμαστε δικαίως αν δεν τις εφαρμόσαμε τόσα χρόνια, επειδή πραγματικά δεν τις βλέπαμε μπροστά μας ή επειδή επιλέγαμε να μην τις δούμε».

Όπως αναφέρει κι ο συγγραφέας στον πρόλογο του βιβλίου, «το μικρό αυτό βιβλιαράκι έχει τη σεμνή φιλοδοξία να καταστεί ένα χρήσιμο εγχειρίδιο καλών πρακτικών για το βιώσιμο σχεδιασμό και διαχείριση των δρόμων και του δημόσιου χώρου των ελληνικών πόλεων. Με άλλα λόγια στα χέρια ενός Δημάρχου και των συνεργατών του, να αποτελέσει έναν εικονογραφημένο οδηγό για τη συγκρότηση ενός προγράμματος τεχνικών και συγκοινωνιακών έργων».

Τα 29 θέματα που επιλέχθηκαν διέπονται από τα εξής κοινά κριτήρια:

1. Εμφανίζονται ως προβλήματα με υψηλό βαθμό επαναληψιμότητας σε κάθε ελληνική πόλη. Συνεπώς, οι λύσεις τους έχουν ένα ευρύτατο πεδίο εφαρμογής και καθοριστική αθροιστική επιρροή στη συνολική εικόνα μιας πολης.
2. Οι προτάσεις είναι απλές, δοκιμασμένες και κυρίως φτηνές.
3. Αναδεικνύουν και επικεντρώνονται στην ανθρώπινη διάσταση, εσωτερικεύοντας κατά συνέπεια τις σύγχρονες τάσεις του βιώσιμου και αειφόρου αστικού σχεδιασμού.
«Με το… τίποτα αλλάζεις την εικόνα μιας πόλης», είπε για το βιβλίο του ο κ. Κωνσταντινίδης και συμπλήρωσε ότι «οι σημειακές παρεμβάσεις που προτείνονται θυμίζουν την τακτική του βελονισμού. Άλλωστε, στην ορολογία των συγκοινωνιολόγων υπάρχει ο όρος ‘αστικός βελονισμός’, που σημαίνει ότι με τέτοιες παρεμβάσεις τελικά ενεργοποιείται μια πόλη στο σύνολό της, λόγω των θετικών επιπτώσεων που έχουν στο κυκλοφοριακό».

Κριτική στη διοίκηση Μπουτάρη

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινίδη, «οι δρόμοι είναι το μεγαλύτερο κομμάτι του δημοσίου χώρου που έχει απομείνει στις πόλεις. Οι 29 ιδέες μπορούν να αλλάξουν την ατμόσφαιρα μιας πόλης. Επίκεντρο είναι ο άνθρωπος και αυτόν πρέπει να υπηρετεί η πόλη. Αν κάτι θετικό έκανε η διοίκηση Μπουτάρη στο Δήμο Θεσσαλονίκης (από τα ελάχιστα θετικά που έκανε) είναι οι παρεμβάσεις ήπιων πεζοδρομήσεων και οι διαπλατύνσεις πεζοδρομίων. Σχεδόν το 50% των ατυχημάτων γίνονται μέσα στις πόλεις. Η οδική ασφάλεια συνοδεύεται από αστική και πολεοδομική αναζωογόνηση. Τα εντός πόλης ατυχήματα είναι και τα πιο τραγικά. Στη συντριπτική πλειοψηφία τους τα θύματα είναι πεζοί, μαθητές σχολείων και ηλικιωμένοι. Τα δύο τρίτα των δρόμων της Θεσσαλονίκης χρησιμεύουν για στάθμευση και μόνο το ένα τρίτο κυκλοφορείται, σε αντίθεση με τον υπόλοιπο κόσμο όπου η αναλογία είναι η αντίθετη».

Ανέφερε ότι η Θεσσαλονίκη έχει παραμείνει στάσιμη από το 1985, με την τότε ατζέντα ακόμη να είναι υπό διεκδίκηση.

Στην παρουσίαση του βιβλίου παρών ήταν και ο καθηγητής και πρώην υφυπουργός, Σπύρος Βούγιας.

Ο κ. Βούγιας είπε ότι ο κ. Κωνσταντινίδης «ήταν ο καλύτερος φοιτητής του και ο πιο στενός διαχρονικός συνεργάτης του. Το βιβλίο ακολουθεί τη φιλοσοφία του πολιτισμού της καθημερινής ζωής. Η Θεσσαλονίκη είναι χτισμένη παντού, όμως με τέτοιες παρεμβάσεις μπορεί να αλλάξει».

Ο κ. Βούγιας σημείωσε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ κακώς μετατρέπει τις αυτοδιοικητικές εκλογές σε κομματικές, διότι αυτό ελλοχεύει τον κίνδυνο να μείνει στην πόλη για πέντε χρόνια ένας δήμαρχος που δεν εκλέχτηκε με αυτοδιοικητικά κριτήρια, αλλά μόνο και μόνο επειδή ήταν ΣΥΡΙΖΑ». Για τον κ. Μπουτάρη είπε ότι «θα κριθεί με βάση το έργο του. Στο κυκλοφοριακό πάντως υπάρχει ένα τεράστιο κενό. Είμαστε πιο πίσω από ό,τι ήμασταν. Το πρώτο που έκανε ο κ. Μπουτάρης μόλις βγήκε δήμαρχος ήταν να καταργήσει την αντιδημαρχία Κυκλοφοριακού, διότι οι πολεοδόμοι θεωρούν ότι οι συγκοινωνιολόγοι είναι ένα μέρος της δικής τους επιστήμης, όταν οι δρόμοι αποτελούν το 50% της ζωής μιας πόλης, τα σκουπίδια το 30% και οι αναπλάσεις το 20%. Τι γίνεται στα διαμερίσματά μας δεν αφορά κανέναν, αλλά ό,τι γίνεται στο δρόμο αφορά όλους μας, κατά τη λογική… ‘όλα είναι δρόμος’. Η διοίκηση Μπουτάρη υποτίμησε το κυκλοφοριακό».

Και οι δυο επέκριναν τη διοίκηση Μπουτάρη για την πιλοτική πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, χαρακτηρίζοντάς τη «ερμαφρόδιτη» και «δυσφήμιση των πεζοδρόμων».

 

voria


 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά