22/09/2024
         
Manos Manos Σάββατο, 12 Οκτωβρίου 2013
Τοπικά
+ + -

Μεταφορά επικίνδυνων υλικών: Έλεγχοι για κλάματα, υπηρεσίες για γέλια

Μείζον ζήτημα έχει ανακύψει με τη μεταφορά των υλικών της «Ελληνικός Χρυσός» από την Ολυμπιάδα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κι από εκεί στην Κίνα και άλλες χώρες. Ενώ η εταιρεία ακολουθεί όλες τις σύννομες διαδικασίες μεταφοράς, εντούτοις οι αρμόδιες υπηρεσίες φαίνεται να έχουν χάσει την… μπάλα με τους ελέγχους, με αποτέλεσμα να ανακύπτουν τεράστια ερωτήματα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας κι έτσι να δημιουργούνται ερωτήματα και ανησυχία, ασχέτως εάν αυτή είναι βάσιμη ή όχι.
 
Στη συζήτηση που έγινε σήμερα στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης, έπειτα από σχετική επερώτηση του επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Θεοδωρόπουλου, αποκαλύφθηκαν απίστευτα κενά στους ελέγχους.
 
Χωρίς άδεια!
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η μονάδα της Balkan Logistics, στην οποία αποθηκεύονται τα φορτία δεν έχει άδεια λειτουργίας, παρότι είναι εντός Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να έχει κινηθεί ήδη το πρώτο στάδιο της διαδικασίας σφράγισής της.
 
Η αποθήκη της Balkan Logistics, όπως προέκυψε από την ενημέρωση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, έχει άδεια περιβαλλοντικών επιπτώσεων (από τον προηγούμενο Μάρτιο), τηρεί τους όρους πυρασφάλειας (από τον προηγούμενο Ιούλιο), αλλά δεν έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία της αδειοδότησης για τα μέτρα ασφαλείας (απαιτούνται διότι ανήκει στις βιομηχανίες της οδηγίας Seveso II λόγω του κινδύνου από ένα βιομηχανικό ατύχημα), και συνεπώς δεν έχει άδεια λειτουργίας!
 
Κι όμως, όπως προέκυψε από τους ελέγχους της Διεύθυνσης Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στον αποθηκευτικό χώρο της εταιρίας οδηγούνται ποσότητες ιδιαιτέρως τοξικών και επικίνδυνων υλικών!
 
«Πρόθεση παύσης»
 
Όπως τόνισαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας, η μονάδα δεν έχει λάβει για τυπικούς λόγους ακόμη άδεια λειτουργίας και συνεπώς η λειτουργία της είναι παράνομη, παρότι σε ποσοστό 95% πληροί τους όρους ασφαλούς λειτουργίας. «Κινήσαμε τη διαδικασία της σφράγισης. Έχουμε ήδη στείλει την πρόθεση παύσης λειτουργίας, την οποία θα ακολουθήσει η παύση σε ένα μήνα κι αν στο μεσοδιάστημα δεν έχουν κατατεθεί όλα τα απαιτούμενα έγγραφα από την εταιρία για την έκδοση άδειας λειτουργίας θα σφραγίσουμε τη μονάδα», επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Φάνης Παπάς.
 
Ο κ. Θεοδωρόπουλος άνοιξε το θέμα με την επερώτησή του, σημειώνοντας ότι το τροποποιημένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Δέλτα (2011) απαγορεύει στην περιοχή του Εχεδώρου (όπου υπάγεται και η ΒΙΠΕ) την εγκατάσταση μονάδας που υπάγεται στην οδηγία Seveso. Πάραυτα, είπε, η Περιφέρεια ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της Balkan Logistics και ελέγχεται γι’ αυτό. Κάλεσε μάλιστα τη διοίκηση να ανακαλέσει άμεσα την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Ο κ. Θεοδωρόπουλος συμπλήρωσε ότι το ατύχημα που είχε γίνει στη Ρεντίνα καταδεικνύει ότι παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, ενώ υπογράμμισε πως μετά εκείνο το ατύχημα ήρθε να προστεθεί και νέο αυτή τη φορά σε πλοίο εντός του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, πάλι με φορτίο της «Ελληνικός Χρυσός».
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, η Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφέρειας, μετά το ατύχημα της Ρεντίνας (12 Σεπτεμβρίου), στις 18 Σεπτεμβρίου πραγματοποίησε έλεγχο στη Balkan Logistics και τότε διαπίστωσε πως λειτουργεί και δέχεται φορτία της «Ελληνικός Χρυσός» χωρίς να έχει άδεια λειτουργίας. Η δε μελέτη ασφαλείας κατατέθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου…
Ο κ. Παπάς τόνισε πως η μεταφορά του φορτίου της Ρεντίνας διαπιστώθηκε ότι γινόταν με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί μεταφοράς επικινδύνων εμπορευμάτων.
 
Η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Ανάπτυξης επισήμανε ότι η Balkan Logistcs ορθώς πήρε περιβαλλοντική άδεια, καθώς ο νόμος περί χωροθέτησης βιομηχανιών Seveso ΙΙ υπερισχύει της υπουργικής απόφασης για το ΓΠΣ, ενώ τόνισε ότι θα ήταν ευτύχημα να υπήρχαν κι άλλες τέτοιες βιομηχανίες στη Θεσσαλονίκη για να γίνεται σωστή διαχείριση, διακίνηση και αποθήκευση των επικίνδυνων και τοξικών υλικών.
 
Η μεταφορά
 
Από εκεί και πέρα όμως άρχισε ένα… γαϊτανάκι αποκαλύψεων. Η Διεύθυνση Ανάπτυξης διαπίστωσε ότι τα φορτία που αποθηκεύονται στην παρανόμως λειτουργούσα εταιρία είναι τοξικά και επικίνδυνα (κάτι που όπως είπαν οι επικεφαλής της υπηρεσίας αναφέρει και η
«Ελληνικός Χρυσός» στα συνοδευτικά έγγραφα data sheets).
 
Συνεπώς θα έπρεπε να μεταφέρονται από ειδικά πιστοποιημένα φορτηγά με επίσης πιστοποιημένους οδηγούς με ADR. Πιθανώς, όπως τόνισαν τα υπηρεσιακά στελέχη να απαιτείται και η συνοδεία περιπολικών της Τροχαίας και πάντως πρέπει να ενημερώνεται τόσο η Τροχαία, όσο και η Διεύθυνση Συγκοινωνιών, ώστε να ελέγχουν τους όρους μεταφοράς.
 
Όλη αυτή η διαδικασία όμως δε γίνεται. Κι αυτό επειδή στους περιβαλλοντικούς όρους της «Ελληνικός Χρυσός» αναφέρεται ότι τα υλικά είναι μεν επικίνδυνα, αλλά δεν είναι τοξικά. Και σε αυτήν την περίπτωση υπεύθυνο για τους ελέγχους είναι το ΥΠΕΚΑ και ειδική υπηρεσία που λειτουργεί στη Χαλκιδική…
 
Σε όλο αυτό το… μπάχαλο, ελέγχους για το τι πραγματικά ισχύει και τι όχι δεν κάνει σχεδόν κανείς. Και να σκεφτεί κάποιος ότι αυτά τα φορτία μεταφέρονται εδώ και πολλά χρόνια με την ίδια διαδικασία, χωρίς να έχει προκύψει κάποιο πρόβλημα στο παρελθόν.
Ήρθαν όμως τα δυο ατυχήματα της Ρεντίνας και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που προκάλεσαν ανησυχίες...
Κι αν στην περίπτωση της Ρεντίνας τα πράγματα δεν πήραν μεγάλη έκταση, η διαρροή φορτίου σε πλοίο που επρόκειτο να μεταφέρει το προηγούμενο Σάββατο containers με συμπυκνώματα έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Ήδη το θέμα έχει τεθεί στη Βουλή με ερώτημα έξι βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (ο οποίος ετοιμάζεται και για συνέντευξη τύπου την ερχόμενη Δευτέρα), αλλά και του ΚΚΕ.
 
Ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης του ΚΚΕ, Γιάννης Ζιώγας, έθεσε το ζήτημα της μεταφοράς των υλικών της «Ελληνικός Χρυσός» στο νομό Θεσσαλονίκης, καθώς είπε ότι η εταιρία έχει άδεια να μεταφέρει αυτά τα υλικά από Ολυμπιάδα μέχρι Στρατώνι, αλλά δεν είναι γνωστό εάν έχει άδεια να το κάνει και δια του νομού Θεσσαλονίκης μέχρι το λιμάνι…
 
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, μετά τη διαρροή που εντόπισε και κατήγγειλε ο καπετάνιος του πλοίου, τα container πήγαν σε προσωρινό χώρο αποθήκευσης (τον οποίο δε γνωρίζουν οι υπηρεσίες της Περιφέρειας και δεν ξέρουν εάν χρειάζεται άδεια ή όχι!), ενώ καταγγέλλεται ότι τα φορτηγά που τα μετέφεραν δεν είχαν πιστοποίηση ADR (όλη η αντιπολίτευση στη Μητροπολιτική Επιτροπή, αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας).
 
Λιμάνι
 
Ο ΟΛΘ σε ανακοίνωσή του επισήμανε ότι μέσω του λιμανιού διακινούνται φορτία που επιτρέπονται από το νόμο, δεν αποθηκεύονται ή συσκευάζονται επικίνδυνα φορτία εντός του λιμανιού και μετά τη διαρροή έγινε άμεση απομάκρυνση των φορτίων από το λιμάνι.
Η γραμματέας της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας, Φανή Γουργουρή, σημείωσε ότι τα τελωνειακά παραστατικά του φορτίου δείχνουν ότι πρόκειται για σιδηροπυρίτη, που κατατάσσεται στα επικίνδυνα υλικά και ζήτησε να τηρηθούν οι νόμοι και κανόνες μεταφοράς, αποθήκευσης και συσκευασίας αυτών των υλικών.
 
Όσο για την εταιρία που είναι αρμόδια για τη μεταφορά (MSC) περιορίστηκε στο… «ουδέν σχόλιο».
 
«Δεν υπάρχει κίνδυνος»
 
Ο εκπρόσωπος της «Ελληνικός Χρυσός», Κώστας Γεωργαντζής, δήλωσε ότι «το υλικό είναι εμπορεύσιμο συμπύκνωμα χρυσοφόρου πυρίτη, που προέρχεται από το εργοστάσιο εμπλουτισμού στην Ολυμπιάδα. Χαρακτηρίζεται επικίνδυνο, όχι όμως και τοξικό. Η επικινδυνότητα αφορά στο περιβάλλον, έπειτα από μακροχρόνια επαφή με αυτό. Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία. Η μεταφορά του υλικού γίνεται σύμφωνα με τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλών μεταφορών σε κλειστού τύπου εμπορευματοκιβώτια (conteiners). Βάσει της επίσημης διαβεβαίωσης της Υπηρεσίας Τεχνικών Ασφαλείας του ΟΛΘ δεν υπήρξε διαρροή μέσα στο χώρο του λιμανιού. Διαρροή υπήρξε στο πλοίο κατά τη φόρτωση λόγω αυξημένης υγρασίας του συμπυκνώματος».
 
Μπάχαλο
 
Πάντως, ο κ. Ζιώγας ανέφερε ότι στο συμπύκνωμα το αρσενικό θα έπρεπε να μην ξεπερνά το 1,2% σε συγκέντρωση, όμως βρέθηκε (από εργαστήριο του ΑΠΘ) σε εξαπλάσιες ποσότητες, κάτι που επιβεβαίωσαν και οι υπηρεσίες της Περιφέρειας (δείγματα από την αποθήκη της Balkan Logistics ανέβαζαν την περιεκτικότητα σε περίπου 8,5%).
 
Επίσης, οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας τόνισαν ότι ενώ στη ΒΙΠΕΘ κανονικά έχει καλυφθεί ο ανώτατος αριθμός μονάδων που υπάγονται στην οδηγία Seveso (πέντε), με έγγραφό του το ΥΠΕΚΑ επιτρέπει κι άλλες!
 
Για ανεξέλεγκτες καταστάσεις έκανε λόγο ο περιφερειακός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Παντελής Κουκουλεκίδης, ενώ η πρόεδρος της Μητροπολιτικής Επιτροπής, Γιάννα Τζάκη, επισήμανε ότι είναι απαράδεκτο να μην ειδοποιούνται οι υπηρεσίες της Περιφέρειας για να κάνουν ελέγχους ή όταν συμβαίνουν ατυχήματα. Αρμόδια για τον έλεγχο των φορτηγών είναι η Τροχαία, είπαν οι υπηρεσίες της Περιφέρειας, και οι Διευθύνσεις Συγκοινωνιών, που όμως δεν έχουν καν τον κόσμο για κλιμάκια ελέγχου!
Ανακοινώσεις έχουν ήδη εκδώσει η ΔΗΜΑΡ και οι Οικολόγοι Πράσινοι.
 
 
 
voria 

 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά