25/09/2024
         
Manos Manos Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2013
Οικονομία
+ + -

Aegean: Μονοπώλιο στους αιθέρες και με τη βούλα της Κομισιόν

 Με υποσχέσεις για φθηνότερρους ναύλους προς μικρά ελληνικά νησιά υποδέχθηκε η Aegean Air, της οικογένειας Βασιλάκη, την έγκριση της Κομισιόν για την εξαγπρά της Olympic Air από τη MIG, του Ανδρέα Βγενόπουλου.

Με την απόφαση αυτή όμως η Aegean καθίσταται μοναδικός παίκτης στην εσωτερική αγορά αποδεικνύοντας ότι η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής που κόστισε στο Δημόσιο πάνω από 1 δισ, δεν απέφερε απολύτως τίποτα σε επίπεδο ανταγωνισμού. Ετσι η Ελλάδα γυρνά πολλά χρόνια πίσω στον καιρό του μονοπωλίου των αεροπορικών συγκοινωνιών και αφού το Δημόσιο καταχρεώθηκε, τα κόμματα γλίτωσαν λεφτά και χιλιάδες εργαζόμενοι βρέθηκαν στο δρόμο. 

Η απόφαση της Κομισιίον να επιτρέψει την εξαγπρά της Olympic από την Aegean, όπως επισημαίνουν καλά πληροφορημένες πηγές, ελήφθη κάτω από ισψυρές πολιτικές πιέσεις και υπό το κράτος εκβιασμού για λουκέτο στην Ολυμπιακή σε περίπτωση αρνητικής απάντησης. 

Οι δυο εταιρίες είχαν σε μεγάλο βαθμό καταστρατηγήσει τους κανόνες του ανταγωνισμού κάνοντας κοινές πτήσεις ενοποιώντας πολλά τμήματα παρασκηνιακά και διαχωρίζοντας το πτητικό έργο ώστε να μην υπάρχει ανταγωνισμός στις γραμμές.

Στο μεσοδιάστημα η olympic πούλησε στην Aegean το ανεκτίμητης αξίας slot στο αεροδρόμιο JFK στις ΗΠΑ, το επίσης μη αποτιμήσιμο slot στο Heathrow του Λονδίνου και έκλεισε την επίσης ιδια΄τιερα αποδοτική και κερδοφόρα τεχνική βάση στην Αθήνα, ενώ περιόρισε και το Handling, το οποίο υπάρχει δέσμευση για τη διατήρισή του μέχρι το 2016.

Μπορεί η Aegean να υπόσχεται φθηνότερους ναύλους αλλά στην πραγματικότητα οι επιλογές περιορίζονται και το επιβατικό κοινό καθίσταται έρμαιο ενός και μόνου παίχτη. 

Η απόφαση αυτή προκαλεί έντονο προβληματισμό στην τρόικα καθώς αποδεικνύεται ότι οι αποκρατικοποιήσεις και ο περιορισμός του ρόλου του κράτους ακρίτως και αδιακρίτως χωρίς ενδελεχή μελέτη των συνθηκών της αγοράς οδηγούν σε ιδιωτικά μονοπώλια και όχι σε απελευθέρωση της αγοράς και ανάπτυξη.

Τα οικονομικά της αθώας απάτης*

Στην πραγματικότητα οι κκ Βγενόπουλος και Βασιλάκης όχι απλά είχαν συνφωνήσει και προδικάσει τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν με τη ΜΙΓ να λαμβάνει προκαταβολή το 35% του τιμήματος, ήτοι 20 εκατ. αλλά είχαν ενοποιήσει το πτητικό έργο με πολλές πλάγιες μεθόδους.

Τώρα η ΜΙΓ θα εγγράψει προϋπολογισμένα έσοδα 50 εκατ. από το deal, όσο δηλαδή έχει το ταμείο της Aegean, τα οποία όμως η τελευταία έχει δανειστεί από τράπεζα για να ολοκληρώσει το deal... Δηλαδή πλήρης μόχλευση...

Το Χρηματιστήριο της Αθήνας αντιδρά θετικά στο deal με τη μετοχή της ΑΡΑΙΓ να ενισχύεται πάνω από 3% καθώς πλέον η αγορά παίζει την πολιτική της μονοπωλειακής αγοράς.

Άγνωστες παραμένουν οι οικονομικές συναλλαγές μεταξύ των δυο εταιριών σε μια σειρά θεμάτων, ξεκινώντας από τα slots σε πολλά αεροδρόμια, τη διακοπή πτήσεων από την Ολυμπιακή.

Παράλληλα ασαφές παραμένει και το χρηματοδοτικό καθεστώς κάτω από το οποίο ολοκληρώνεται η εξαγορά σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη και δύσκολη περίοδο για την αγορά και τις τράπεζες.

Η ανακοίνωση της Aegean

 «Η έγκριση της EE για την εξαγορά της Olympic Air δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένα βιώσιμο, δυναμικό ελληνικό αερομεταφορέα, ανταγωνιστικό στην ευρύτερη περιοχή, ικανό να δημιουργήσει μια σταθερή αναπτυξιακή δυναμική και με το απαραίτητο μέγεθος για να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Αegean καλωσορίζοντας την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τετάρτη της απορρόφησης της Olympic Air.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η εξαγορά των μετοχών της Olympic Air και η ανάληψη της ευθύνης διοίκησης από την Aegean αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις 18 Οκτωβρίου 2013. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε 72 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 20 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η Olympic Air θα καταστεί θυγατρική της εισηγμένης Aegean και θα ξεκινήσει άμεσα η ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών. 

Οι δύο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η καθεμιά το όνομα και το σήμα της καθώς και διακριτό πτητικό έργο και στόλο.

Ο πρόεδρος της Aegean, Θόδωρος Βασιλάκης, δήλωσε πως «από σήμερα μεγαλώνουν οι ευθύνες μας απέναντι στη χώρα και το επιβατικό κοινό. Μεγαλώνουμε και καλούμαστε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι, να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο την Περιφέρεια και να διασφαλίσουμε ποιοτική πρόσβαση και στο πιο μικρό νησί της Ελλάδας». 

«Οι οικονομίες κλίμακας», προσθέτει, «θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε ακόμη πιο χαμηλούς ναύλους στο εσωτερικό, ιδιαίτερα προς τα μικρά νησιά της χώρας. Παράλληλα, μας δίνεται η δυνατότητα να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο την εξωστρέφειά μας και το ρυθμό ανάπτυξης του δικτύου εξωτερικού, τόσο από την Αθήνα όσο και από την περιφέρεια, συμβάλλοντας ακόμα πιο ουσιαστικά στον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία».

 
sofokleusin 

 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά