22/09/2024
         
Manos Manos Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2013
Οικονομία   Τοπικά
+ + -

Αλλάζει ρότα το ΕΒΕΘ για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης


Την θέση του για την αξιοποίηση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης αλλάζει το Εμπορο- Βιομηχανικό Επιμελητήριο της πόλης. Το ΕΒΕΘ πλέον υποστηρίζει είτε την πώληση των μετοχών της ΟΛΘ Α.Ε. που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο ( πλειοψηφικό πακέτο), είτε ουσιαστικά την ολική παραχώρηση,  αφού προηγουμένως δημιουργηθεί ένας δημόσιος οργανισμός, ένα port authority, με ολιγομελές προσωπικό που δεν θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και ο οποίος θα έχει την ευθύνη για θέματα ασφαλείας,  την ακτοπλοΐα, όπως σε πρώτη φάση και την κρουαζιέρα.

Το ΕΒΕΘ αρχικά υποστήριζε, όπως και οι υπόλοιποι οικονομικοί αλλά και αυτοδιοικητικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, τη μερική παραχώρηση, ενώ είχαν πάρει σαφή και κατηγορηματική θέση κατά της πώλησης της ΟΛΘ Α.Ε.  

Ωστόσο, με την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να αφήνουν το χρόνο να κυλάει πριν ανακοινώσουν σαφή στρατηγική και βγάλουν στον αέρα το διαγωνισμό, το Λιμάνι  χάνει σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες προσέλκυσης στρατηγικών εταίρων, ενώ μεγαλώνει η ανησυχία που επόμενο είναι να υπάρχει στους παραγωγικούς φορείς.

Το διακύβευμα είναι ξεκάθαρο για τη Θεσσαλονίκη και την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας, αν μείνει και άλλο πίσω η υπόθεση του ΟΛΘ και, από την άλλη, προχωρήσουν τα σχέδια της Cosco για ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ,  αφού τότε θα έχουμε την παράκαμψη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με ό,τι αρνητικό αυτό θα συνεπάγεται για την οικονομία της πόλης και όλη την ευρύτερη περιοχή.

«Δεν αλλάξαμε άποψη, αναπροσαρμόσαμε την πρότασή μας γιατί οι μετοχές της ΟΛΘ Α.Ε. που έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, δεν μπορούν να επιστραφούν στο ελληνικό δημόσιο. Πρέπει να ληφθεί μία ρεαλιστική απόφαση για τον λιμάνι της Θεσσαλονίκης, άμεσα, γιατί η ανάπτυξη της πόλης περνάει μέσα από το λιμάνι», δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Δημήτρης Μπακατσέλος και πρόσθεσε:

«Όταν εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων επισκεφθήκαμε παραμονές της Διεθνούς Έκθεσης τον πρωθυπουργό, αυτός ζήτησε την πρότασή μας για το Λιμάνι. Ανταποκριθήκαμε άμεσα, με επιστολή που στάλθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου και  η οποία, κοινοποιήθηκε στους εκπροσώπους των λοιπών φορέων που συμμετείχαν στη σύσκεψη του Μαξίμου».

Η πρόταση του ΕΒΕΘ, επί της οποίας ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί οι λοιποί παραγωγικοί φορείς της πόλης, έχει ως εξής:
 «1) Να δημιουργηθεί οργανισμός – καθαρά δημοσίου καθήκοντος- εν είδει πραγματικού port authority, που θα αναλάβει τις αντίστοιχες λειτουργίας. Η δομή αυτή θα έχει εξαιρετικά λίγους υπαλλήλου και θα χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τα τέλη πλεύρισης, τα φαρικά τέλη κλπ χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός . Στην υπηρεσιακή αυτή δομή θα ανατεθεί η υποστήριξη της ακτοπλοΐας, η διαχείριση της κρουαζιέρας ( με απώτερο σχεδιασμό την παραχώρηση σε εξειδικευμένο πάροχο αν θεωρηθεί ότι έχει τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου) και άλλες υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος. Αυτό συνεπάγεται την απόσχιση των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων από τον σημερινό ΟΛΘ που τεκμηριωμένα δεν είναι κερδοφόρες, αλλά πρέπει να παραμείνουν σε λειτουργία.

2) Να επιλεγεί με διαγωνιστική διαδικασία , από την οποία θα εξαιρεθούν τα equity funds, παγκόσμιος πάροχος λιμενικών υπηρεσιών, ο οποίος είτε θα αγοράσει το πακέτο των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ , που κατέχει το Δημόσιο, είτε θα του παραχωρηθεί η χρήση, προκειμένου να αναλάβει την διαχείριση των εμπορικών φορτίων του Λιμένος ( φορτοεκφόρτωση, εναπόθεση και πάσης φύσεως διαχείριση και εξυπηρέτηση επί ξηράς), με τη συμβατική υποχρέωση συγκεκριμένων επενδύσεων σε όλο το φάσμα του εμπορικού Λιμένος. Με εξαίρεση του ελάχιστου προσωπικού που θα μετακινηθεί στο νεοδημιουργούμενο port authority, όλο το υπόλοιπο υπάρχον προσωπικό συνεχίζει εργαζόμενο με τον νέο πάροχο που θα προκύψει.
 
3)Στον υποψήφιο πάροχο πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να αναπτύξει Κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών και Διαμετακομιστικού Εμπορίου, έτσι ώστε να γίνει πληρέστερη και επωφελέστερη για την οικονομία της περιοχής η σχετική επένδυση. Η γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης της παρέχει αυτό το μοναδικό στρατηγικό πλεονέκτημα, το οποίο πρέπει να αξιοποιηθεί. Ενδεικτικά, το στρατόπεδο Γκόνου, προσφέρεται όπως έχει καταδειχθεί από πολλές μελέτες, για την υποδοχή ενός αντίστοιχου εμπορευματικού κέντρου.

4)Οι διαδικασίες αυτές πρέπει, ως αρμόζει, να προηγηθούν της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για να διατηρηθεί υψηλό το ενδιαφέρον για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και να ενδυναμωθεί ο πιθανός ανταγωνισμός μεταξύ ενδιαφερομένων για την ίδια την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.»
 
 
voria 

 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά