22/09/2024
         
Manos Manos Δευτέρα, 12 Αυγούστου 2013
Τοπικά
+ + -

Τα έργα-γέφυρες στην Κεντρική Μακεδονία στο νέο ΕΣΠΑ

Σε έργα-γέφυρες μεταξύ του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020 (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης ή νέο ΕΣΠΑ) θα μετατραπούν μια σειρά από μεγάλου κόστους συγκοινωνιακά έργα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που δεν προλαβαίνουν να ολοκληρωθούν εντός του χρονικού πλαισίου της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria, έργα όπως ο κόμβος της Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης (Κ16), πιθανώς οι κόμβοι του δυτικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής οδού, αλλά και η βασική γραμμή του μετρό και η επέκταση προς την Καλαμαριά θα αποτελέσουν γέφυρες με το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης.

Πιθανότητα υπάρχει και για κάποια μεγάλα περιβαλλοντικά έργα, όπως αντιπλημμυρικά στις περιφερειακές ενότητες και εκτός Θεσσαλονίκης, τα οποία προς το παρόν είναι σε εξέλιξη, αλλά δεν είναι απολύτως βέβαιο ότι προλαβαίνουν τα χρονοδιαγράμματα. Το ίδιο θα ισχύσει και για έργα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που είναι ενταγμένα στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», όπου η απορρόφηση είναι η μικρότερη μετά το πρόγραμμα της «Ψηφιακής Σύγκλισης», μόλις στο 44,36%.

Αναφορικά με το έργο του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων της Ευκαρπίας ακόμη δε γίνεται λόγος για να μετατραπεί σε έργο-γέφυρα, καθώς εάν δεν υπάρξουν αντιδράσεις που θα μπλοκάρουν εκ νέου την κατασκευή του, αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός οκταμήνου και χρόνος υπάρχει στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο (με την προβλεπόμενη παράταση του κανόνα ν+3) για να μπορέσει να ολοκληρωθεί.

Άμεση απορρόφηση κονδυλίων
 

Η γέφυρα ανάμεσα στο ΕΣΠΑ και το ΣΕΣ θα αρχίσει μάλιστα άμεσα, όπως έχει διαμηνύσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στις Περιφέρειες. Στόχος είναι αφενός να ολοκληρωθούν και να μη μείνουν ημιτελή ή να μην ακυρωθούν σημαντικά έργα για τις Περιφέρειες, αφετέρου να υπάρξει άμεση απορρόφηση κονδυλίων από τη νέα προγραμματική περίοδο και να μη χαθεί χρόνος σε προετοιμασία. Γι’ αυτό άλλωστε και η προετοιμασία για την περίοδο 2014 – 2020 έχει ξεκινήσει εγκαίρως και εξελίσσεται με πολύ μικρές καθυστερήσεις, περιλαμβάνοντας κυρίως έργα με μελετητική ή και κατασκευαστική ωριμότητα.

Το υπουργείο επενδύει για την άμεση έναρξη του νέου προγράμματος στη «γεφυροποίηση» περιβαλλοντικών και συγκοινωνιακών έργων, τα οποία εμφανίζουν και τις μεγαλύτερες υστερήσεις στην πρόοδο υλοποίησης, κινδυνεύοντας να μην ολοκληρωθούν ούτε στο χρονικό όριο της παράτασης του ΕΣΠΑ.

Δεν μπορούν πάντως να μετατραπούν σε έργα – γέφυρες οι μεγάλοι οδικοί άξονες, οι αυτοκινητόδρομοι, διότι αφενός δεν προβλέπονται στις θεματικές ενότητες προς ενίσχυση από το ΣΕΣ, αφετέρου θα στερούσαν πολύτιμα κονδύλια από μια σειρά άλλα έργα, μικρότερα μεν, αλλά με μεγάλη προστιθέμενη αξία τόσο σε επίπεδο υποδομών και ανάπτυξης, όσο και σε οικονομικό επίπεδο.

Τρίμηνη καθυστέρηση

Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της προετοιμασίας του ΣΕΣ, καταγράφεται ήδη τρίμηνη καθυστέρηση στα χρονοδιαγράμματα που είχαν ανακοινωθεί την προηγούμενη άνοιξη.

Έτσι, αντί η ελληνική πρόταση προς τις Βρυξέλλες να είναι έτοιμη στα τέλη του προηγούμενου Ιουνίου, πλέον προγραμματίζεται να σταλεί στα τέλη του επόμενου μήνα.
Θα υπάρξει και νέα συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό, Κωστή Χατζηδάκη, και στους περιφερειάρχες, ώστε να οριστικοποιηθεί η πρόταση, ενώ θα επανεξεταστεί και το ενδεχόμενο να περιοριστούν ή ακόμη και να μην υπάρξουν τα λεγόμενα τομεακά προγράμματα των υπουργείων, αλλά όλα τα κονδύλια της νέας προγραμματικής περιόδου να διαχειριστούν απευθείας από τις Περιφέρειες.

Οι περιφερειάρχες επιμένουν στο αίτημά τους, το οποίο συμμερίζεται σύμφωνα με πληροφορίες και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, όμως συναντά την αντίδραση των άλλων υπουργείων, που χάνοντας τα κοινοτικά κονδύλια αποδυναμώνονται πολιτικά… Αναμένεται να γίνει μια τελική προσπάθεια, ώστε να πεισθεί ο πρωθυπουργός να αποφασίσει αυτό που γίνεται και στις περισσότερες άλλες χώρες της ΕΕ, με την περιφερειακή κι όχι κεντρική διαχείριση των κοινοτικών πόρων, ενισχύοντας έτσι την αποκέντρωση, αλλά και κατευθύνοντας τους πόρους προς τις πραγματικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.

Σε ό,τι αφορά την προετοιμασία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αυτή εξελίσσεται με τους ρυθμούς του υπουργείου, καθώς η πρόταση για τη νέα προγραμματική περίοδο είναι έτοιμη και αυτήν την περίοδο, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, γίνεται η επεξεργασία των προτάσεων που κατατέθηκαν στο πλαίσιο της ανοιχτής διαβούλευσης (ολοκληρώθηκε στις αρχές Αυγούστου) από φορείς, ακόμη και φυσικά πρόσωπα, ώστε κάποιες από αυτές να ενσωματωθούν και στην τελική πρόταση έργων και δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν στην περιοχή την περίοδο 2014 – 2020. Προτεραιότητα τόσο κεντρική, όσο και τοπική είναι να απορροφηθούν τα πρώτα χρήματα του ΣΕΣ σε δράσεις για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, όπως άλλωστε είναι και η σχετική στρατηγική προτεραιότητας της ΕΕ. 

 

 voria


 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά