23/09/2024
         
Manos Manos Τρίτη, 29 Ιανουαρίου 2013
Τοπικά
+ + -

Φιάσκο στην Εγνατία, σε ομηρία οι οδηγοί με ένα σταθμό εξυπηρέτησης για 650 χιλιόμετρα

 Φρένο ακόμη και στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών της Εγνατίας Οδού (ΣΕΑ) έβαλαν τα άδεια δημόσια ταμεία αλλά και ο όμιλος Μαρούλη, καθώς οι οικονομικές αδυναμίες της ΑΕΓΕΚ, σε συνδυασμό με την έλλειψη κρατικών πόρων για να πραγματοποιηθούν οι πρόδρομες εργασίες των έργων, κρατούν σε ομηρία τους οδηγούς σε ένα αυτοκινητόδρομο μήκους 650 χιλιομέτρων! 

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Αττική Οδό μήκους μόλις 65 χιλιομέτρων υπάρχουν τέσσερα συνολικά ΣΕΑ (δύο στα Μεσόγεια και επιπλέον δύο στον Ασπρόπυργο).
Οι τεχνικές εταιρείες ΑΕΓΕΚ και η συγγενής εταιρεία Ιόνιος, συμφερόντων κ. Γιάννη Μαρούλη και Alpha Bank έχουν κερδίσει σε επτά διαγωνισμούς για την κατασκευή και εκμετάλλευση για 30 χρόνια των σταθμών κατά μήκους της Εγνατίας αλλά λόγω οικονομικών δυσκολιών υπέγραψαν μόνο για τους τέσσερις.

Για τους υπόλοιπους, σύμφωνα με στελέχη της Εγνατίας αν και κέρδισαν τους διαγωνισμούς δεν προσήλθαν ούτε να υπογράψουν τις σχετικές συμβάσεις καθώς θα έπρεπε να καταβληθούν οι σχετικές εγγυητικές. Eίναι άξιο απορίας το γεγονός ότι η προηγούμενη διοίκηση της Εγνατίας μολονότι γνώριζε τις ταμειακές δυσκολίες της εταιρείας, ανέθεσε όλες τις εργολαβίες στην ΑΕΓΕΚ, ευθύνη που μοιράζεται με την πρώην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών μιας και είναι εποπτευόμενη εταιρεία από το δημόσιο. Διερωτάται κανείς με ποια κριτήρια, ο πρώην υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, που διατηρήθηκε στη θέση του τόσο επί υπουργίας Ρέππα όσο και Ραγκούση, έδωσε το πράσινο φως για να αναλάβει μία ευάλωτη εταιρεία όπως η ΑΕΓΕΚ, που σε πρώτη φάση ήδη είχε περάσει μία μεγάλη χρηματοοικονομική κρίση, μία τέτοια σειρά έργων.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ενώ ο αυτοκινητόδρομος έχει επισήμως παραδοθεί από το 2008, λειτουργεί για όλη την Εγνατία ένας και μοναδικός σταθμός εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, στον Πλάτανο Ημαθίας.

Για τα τέσσερα ΣΕΑ έχουν ξεκινήσει οι χωματουργικές εργασίες που υποχρεούται να εκτελέσει η Εγνατία ώστε να αναλάβει στην συνέχεια ο ιδιώτης την κατασκευή των σταθμών αλλά και εδώ υπήρξαν πολύ μεγάλες οι καθυστερήσεις, μέχρι να εξευρεθούν κεφάλαια από το δημόσιο ύψους 10 εκατ. ευρώ για να γίνουν τα πρόδρομα έργα. Το αποτέλεσμα είναι οι οδηγοί να στερούνται βασικών υποδομών όπως είναι βενζινάδικα, τουαλέτες και καταστήματα διατροφής.

Τα προβλήματα επιτείνονται από τις ταμειακές δυσκολίες της ΑΕΓΕΚ, καθώς ο κατασκευαστικός όμιλος ανήκει στους προνομιακούς συνεργάτες της Εγνατίας. Ανάλογες δυσκολίες αντιμετωπίζει το μετρό Θεσσαλονίκης που σέρνεται με συνυπαιτιότητα δημοσίου-εταιρείας αλλά και άλλες εργολαβίες όπως η κατασκευή του Άκτιου –Αμβρακία, προκαλώντας έντονο προβληματισμό στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών.

Η ΑΕΓΕΚ και η Ιόνιος με τέσσερις εργολαβίες έχουν αναλάβει την ελαφριά συντήρηση του οδικού άξονα από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου για την περίοδο 2009-2014. Ακόμη και εδώ όμως υπάρχουν δυσκολίες αφού σε αρκετές περιπτώσεις η Εγνατία για να διασφαλίσει την απρόσκοπτη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου έχει αναγκαστεί να πληρώσει η ίδια τους εργαζόμενους της εταιρείας αφαιρώντας το σχετικό κονδύλι από τις πιστώσεις προς τον τεχνικό όμιλο.

Ετησίως το κόστος συντήρησης του δρόμου ανέρχεται σε 22 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το newmoney. Σε αυτό περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα κόστη εκχιονισμού που λόγω των… αλπικών συνθηκών που επικρατούν στην Εγνατία, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες απορροφούν μεγάλη δαπάνη, καθώς επίσης και η εποπτεία του δρόμου με κάμερες που γίνεται μέσα από 12 κτίρια που είναι διάσπαρτα κατά μήκος του δρόμου. Δεν περιλαμβάνεται το κόστος φωτισμού που βαρύνει την Εγνατία και υπολογίζεται σε 5 έως 10 εκατ. ευρώ ετησίως.

 

 

 


 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά