Δεν φαίνεται «φως στο τούνελ» του Μετρό Θεσσαλονίκης
Με σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες, και προς το παρόν δίχως λύση, μοιάζει η πορεία υλοποίησης του μετρό Θεσσαλονίκης το οποίο σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό θα έπρεπε να παραδοθεί... αυτόν το μήνα! Αντ' αυτού, τα «αγκάθια» εμφανίζονται όπως τα κεφάλια της Λερναίας Ύδρας...
Εδώ και επτά μήνες οι εργασίες έχουν σταματήσει με το συνολικό έργο, προϋπολογισμού 1,052 δισ. ευρώ, να βρίσκεται σε ποσοστό ολοκλήρωσης λίγο κάτω από το 25%. Αιτίες; Πολλές, που έχουν να κάνουν με τις παθογένειες του ελληνικού κράτους και της ελληνικής κοινωνίας.
Οι «εκτροχιασμοί» άρχισαν νωρίςTον Σεπτέμβριο του 2003 αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το Μετρό ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού, τον Ιούνιο του 2004 υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος πέντε κοινοπραξίες, με αυτή της «ΑΕΓΕΚ IMPREGILO - ANSALDO T.S.F.- SELI - ANSALDOBREDA» να υπογράφεται στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους να ξεκινά η κατασκευή του έργου.
Μαζί όμως με τις εργασίες άρχισαν και τα προβλήματα. Έλλειψη ρευστότητας της αναδόχου κοινοπραξίας που ανέλαβε το έργο, καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων, καθυστέρηση εξαιτίας των αρχαιολογικών ευρημάτων, αλλαγή χωροθέτησης εννιά εκ των 13 σταθμών λόγω άστοχου αρχικού σχεδιασμού.Ιδιαίτερα το ζήτημα της ΑΕΓΕΚ είναι εξαιρετικά κρίσιμο, αφού η ανάδοχος δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να υλοποιήσει το έργο της βασικής γραμμής του μετρό.
Η εξέλιξη αυτή προκαλεί πονοκέφαλο στο υπουργείο Υποδομών, που αναζητά την κατάλληλη φόρμουλα, πιθανότατα με εξαγορά αναδόχου από άλλη κατασκευαστική εταιρεία. Το δάνειο των 25 εκατ. ευρώ που έλαβε από την Alpha Bank με αντάλλαγμα την ενεχυρίαση μετοχών των βασικών μετόχων της -της οικογένειας Μαρούλη- έφτασε μόνο για να «μπαλώσει» κάποιες τρύπες.
Φυσικά, το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνο στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού τηςΘεσσαλονίκης, αλλά και στα καταστήματα που άνοιξαν με την προοπτική λειτουργίας των σταθμών. Η καθυστέρηση όμως έχει οδηγήσει σε λουκέτα, σε μια εποχή που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται σε ασφυξία.
Σημειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την επέκταση του έργου -ύψους περίπου 520 εκατ. ευρώ- προς την Καλαμαριά (με πέντε νέους σταθμούς), με τρεις κοινοπραξίες και μία εταιρεία να ερίζουν για το ρόλο του αναδόχου, ενώ την ίδια ώρα το βασικό κομμάτι έχει «κολλήσει».
«Στραβά από την αρχή»Ο πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων, Χάρης Κυπριανίδης, σε δηλώσεις του στο newpost.gr τόνισε ότι βασικό πρόβλημα του συνολικού έργου ήταν ότι ο ίδιος ο σχεδιασμός του, αφού «ξεκίνησε στραβά από την αρχή». «Ο προϋπολογισμός των 15 εκατομμυρίων για τα αρχαιολογικά ζητήματα ήταν αστείος» ανέφερε ο κ. Κυπριανίδης αφού όπως επισήμανε «η Θεσσαλονίκη έχει πολύ περισσότερα αρχαιολογικά ευρήματα στο υπέδαφός της σε σχέση με την Αθήνα, λόγω των 2.300 συνεχών ετών κατοίκισής της».
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι η Θεσσαλονίκη έχει εννέα στρώματα πόλεων κάτω από τη γη της, γεγονός που σημαίνει αρχαιολογικό βάθος 10 μέτρων, ενώ την ίδια ώρα, η Αθήνα, μόλις δύο μέτρα.
Ο πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων ανέφερε ότι βρισκόμαστε σε αναμονή εξελίξεων, αφού τον άλλο μήνα αναμένεται η επανέναρξη μικροεργασιών, όπως μαρτυρά και η θετική εξέλιξη της υπογραφής της συμφωνίας μεταξύ του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της «Αττικό Μετρό» Χρήστου Τσίτουρα, που δίνει πράσινο φως για την έναρξη των εργασιών στον σταθμό «Παπάφειο».
Παράλληλα, ο κ. Κυπριανίδης κατήγγειλε και το ζήτημα με τις συμβάσεις των εργαζομένων, λόγος για τον οποίο πραγματοποιήθηκε και σχετική απεργιακή κινητοποίηση, αφού άτομα που επαναπροσλήφθηκαν, για το ίδιο αντικείμενο εργασίας θα αμείβονται λιγότερο σε σχέση με συναδέλφους τους, με τον πρόεδρο του σωματείου να τονίζει ότι «η Αττικό Μετρό επέβαλε τους μισθούς».
Παράλληλα, διαβάζουμε στο newspost, πρόσθεσε ότι το όλο ζήτημα γίνεται για 12.000 ευρώ, τη στιγμή που μόνο το ποσό για τις αποζημιώσεις και τις απαλλοτριώσεις ξεπερνά τα 300.000.000 ευρώ.
Πότε θα εμφανιστεί φως στο τούνελ;
Οι εργαζόμενοι, πάντως, σύμφωνα με τον κ. Κυπριανίδη, αν δεν παρουσιαστούν νέα προβλήματα, υπολογίζουν το έργο να είναι έτοιμο το 2018 και με τις δοκιμές μάλλον το 2019, αφού χρειάζονται και τεστ που υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 18 μήνες -κανονικά- και έξι το λιγότερο. «Πρώτα θα γίνουν τεστ σε όλα τα συστήματα και μετά θα μπει ο πρώτος επιβάτης» είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Η αναγκαιότητα υλοποίησης του σημαντικού έργου για την συμπρωτεύουσα, παρά τις οικονομικές αντιξοότητες, ίσως τελικά δώσει, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ώθηση στην υλοποίησή του. Το τέλος του 2016, πάντως, φαίνεται αρκετά... καλό για να είναι αληθινό, με βάση τα όσα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα. Αν υπήρχαν ανακοινώσεις αυτή την ώρα στις αποβάθρες θα ανέφεραν: «Προσοχή στο κενό μεταξύ σχεδιασμού και υλοποίησης»...