24/09/2024
         
Manos Manos Κυριακή, 1 Ιουλίου 2012
Τοπικά
+ + -

«Ασαφής ο χρόνος ολοκλήρωσης του μετρό»


Ο κ. Ζέρβας επισημαίνει ότι το έργο μόλις τώρα φαίνεται ότι έχει περάσει τις... παιδικές ασθένειες και είναι σε θέση να αποκτήσει το σωστό βηματισμό. Τονίζει ότι η διεκδίκηση τοπικής διοίκησης του έργου στη Θεσσαλονίκη είναι άνευ ουσίας και μάλιστα λέει ότι οποιαδήποτε τέτοιου είδους υπόσχεση δόθηκε ήταν επαγγελία πολιτικής σκοπιμότητας και τοπικής κατανάλωσης!
 
Κύριε Ζέρβα, τα τελευταία περίπου δύο χρόνια, που μετέχετε στο διοικητικό συμβούλιο της «Αττικό Μετρό», σε ποιους τομείς παρουσίασε πρόοδο η κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης και σε ποιους στασιμότητα;
 
Σαφέστατα πήγαμε καλά στην οργάνωση και στην επίσπευση των αρχαιολογικών εργασιών. Εχει ολοκληρωθεί περίπου το 70% των αρχαιολογικών ανασκαφών. Επίσης, στη λειτουργία των TBM’s (μετροπόντικες), στην επίλυση πολλών τεχνικών προβλημάτων, καθώς και στην ορθή προσέγγιση στα θέματα καταβολής των ποσών των απαλλοτριώσεων που καλείται το μετρό -και κατ’ επέκταση το Δημόσιο- να καταβάλει. Αυτά είναι τα καλά νέα. Τα κακά νέα είναι ότι τα έργα του πολιτικού μηχανικού βρίσκονται μόλις στο 25% του συνολικού έργου και ότι πολλοί σταθμοί ακόμη δεν έχουν αποδοθεί στον εργολάβο. Το έργο έχει συνολικά ολοκληρωθεί μόλις κατά το 1/3. Υπάρχει ακόμη ασάφεια σχετικά με το χρόνο ολοκλήρωσης του έργου και επίσης -κάτι που ιδιαίτερα μ’ ενοχλεί- οι Θεσσαλονικείς θεωρούν ότι το έργο καρκινοβατεί και δε θα ολοκληρωθεί ποτέ!
 
Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελούσε, τις περασμένες δεκαετίες, πεδίο... λαμπρών υποσχέσεων από σχεδόν όλες τις κυβερνήσεις. Μετά από κόπους και βάσανα, συμβασιοποιήθηκε και το 2006 άρχισε η κατασκευή του. Τι φταίει τελικά ώστε αυτό το τόσο σημαντικό για την πόλη έργο να αποτελεί ακόμα και σήμερα ένα σύγχρονο... γεφύρι της Αρτας;
 
Το μετρό Θεσσαλονίκης δημοπρατήθηκε με το σύστημα μελέτη – κατασκευή, χωρίς δηλαδή ολοκληρωμένες μελέτες. Ο τρόπος αυτός εγκυμονεί τις περισσότερες δυσκολίες στην εξέλιξή του. Η χάραξή του ήταν εξαρχής κακή, επιλέχθηκε μεγάλος αριθμός σταθμών ιδιαίτερα μέσα στο κέντρο, με αποτέλεσμα σημαντικές αρχαιολογικές ανασκαφές και συνακόλουθες καθυστερήσεις. Δεν εξασφαλίστηκαν έγκαιρα οι χώροι των σταθμών για να αποδοθούν στον ανάδοχο για την κατασκευή τους. Ο ανάδοχος πάλι, υπήρξε απρόθυμος να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, με απώτερο στόχο την προβολή και διεκδίκηση πρόσθετων οικονομικών αποζημιώσεων. Συγχρόνως οι διαρκείς πολιτικές παρεμβάσεις αποδυνάμωσαν την τεχνοκρατικά σωστά σχεδιασμένη και αποτελεσματική διαχείριση του έργου και των προβλημάτων του. Ετσι, ενώ έπρεπε, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το έργο να ολοκληρωθεί το 2012, ουσιαστικά τώρα μόλις φαίνεται ότι έχει περάσει τις παιδικές ασθένειες και είναι σε θέση να αποκτήσει το σωστό βηματισμό.
 
Σήμερα, ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το μετρό της Θεσσαλονίκης και πώς μπορούν να ξεπεραστούν ώστε να είναι ορατός ο χρόνος ολοκλήρωσής του;
 
Οι άμεσες απαλλοτριώσεις των ανατολικών σταθμών καθώς και η επίλυση των προβλημάτων του σταθμού Παπάφη ούτως ώστε να δοθούν σταθμοί, δηλαδή τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο στον ανάδοχο. Πρέπει να προχωρήσει σε πλήρη ανάπτυξη των έργων με ταχείς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα. Το οικονομικό αντικείμενο είναι κρίσιμο και για τη δυνατότητα του εργολάβου να προσλαμβάνει προσωπικό, να πληρώνει τους προμηθευτές του και, σε τελική ανάλυση, να ολοκληρώσει το έργο, ιδίως μέσα σ’ ένα ιδιαίτερα δυσμενές χρηματοδοτικό περιβάλλον. Είναι εμφανής η δυσκολία του να αντεπεξέλθει σήμερα οικονομικά. Από την άλλη πλευρά η «Αττικό Μετρό» πρέπει να έχει γρήγορα ανακλαστικά με την άμεση λήψη των απαραίτητων αποφάσεων όπου προκύπτουν προβλήματα. Ετσι μόνο θα μπορέσουμε να έχουμε ένα συγκεκριμένο και ρεαλιστικό χρονικό ορίζοντα.
 
Η... πολυδιαφημιζόμενη μεταφορά της διοίκησης του μετρό στη Θεσσαλονίκη, στην ουσία δεν έγινε ποτέ. Αν είχε συμβεί, θα μπορούσε να επιλύσει προβλήματα και ποια;
 
Με δεδομένο ότι κύριος του έργου είναι η «Αττικό Μετρό ΑΕ», μια εταιρία με έδρα στην Αθήνα, με άρτια στελέχωση και εμπειρία σε έργα κατασκευής μετρό, η διεκδίκηση τοπικής διοίκησης στη Θεσσαλονίκη είναι άνευ ουσίας.
Αλλο πράγμα είναι βέβαια η άρτια στελέχωση του γραφείου Θεσσαλονίκης, η οποία όφειλε να γίνει και σε σημαντικό βαθμό πλέον έχει γίνει. Ξέρετε, είμαι ο τελευταίος που θα στηρίξει ή θα στηριχτεί σε μια κόντρα Θεσσαλονίκης – Αθήνας. Το μετρό Θεσσαλονίκης πρέπει να αξιοποιήσει τη γνώση και την εμπειρία της «Αττικό Μετρό» και των στελεχών της και όχι να θεωρεί αυτοσκοπό την αυτονομία του. Οποιαδήποτε τέτοιου είδους υπόσχεση δόθηκε ήταν επαγγελία πολιτικής σκοπιμότητας και τοπικής κατανάλωσης. Πιστεύω πάντως ότι θα βοηθούσε η τοποθέτηση ενός εντεταλμένου συμβούλου της διοίκησης, με έδρα την πόλη μας, ο οποίος σε καθημερινή βάση θα συντονίζει και θα επιβλέπει το σύνθετο παζλ προβλημάτων και στόχων.
 
Ηδη συμπληρώθηκαν έξι χρόνια από την έναρξη κατασκευής του μετρό και ακόμα δεν έχει ξεμπλοκάρει η κατασκευή του σταθμού στο Παπάφειο, αλλά και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις στους σταθμούς Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Τι φταίει γι' αυτές τις καθυστερήσεις;
 
Οσον αφορά το Παπάφειο, μαζί με το δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, ήμασταν αυτοί που πρώτοι φέραμε σε επαφή τα «αντίπαλα» μέρη. Αυτό έγινε πριν από 1,5 χρόνο. Ειλικρινά, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί το θέμα αυτό βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο σημείο, και ο σταθμός έχει μόνο λαμαρίνες! Οι απαλλοτριώσεις στους ανατολικούς σταθμούς καθυστέρησαν περίπου 1,5 χρόνο λόγω της λαθεμένης εκτίμησης κάποιων ότι η χάραξη της βασικής γραμμής θα μπορούσε να αλλάξει με την κατάργηση των δύο τελευταίων σταθμών και τη μεταφορά του αμαξοστασίου στο χώρο της Μίκρας. Σε τόσο σύνθετα έργα, οι αλλαγές αυτές είναι αν όχι αδύνατες τουλάχιστον εξαιρετικά χρονοβόρες. Υπήρξαν άνθρωποι, μεταξύ των οποίων και εγώ, που από την πρώτη μέρα είχαμε επισημάνει τις επιφυλάξεις μας και αρμοδίως και δημοσίως. Και χαίρομαι που πλέον αυτή η φαεινή ιδέα εγκαταλείφθηκε. Χάθηκε όμως πολύτιμος χρόνος.
 
Εκτιμάτε ότι η επέκταση προς την Καλαμαριά θα κατασκευαστεί ευκολότερα απ' ό,τι η βασική γραμμή ή θα έχει και αυτή να αντιμετωπίσει τα... μύρια όσα προβλήματα;
 
Δυστυχώς, και αυτό το έργο κατασκευάζεται με τον ίδιο τρόπο, μελέτη – κατασκευή, που όπως προείπα δημιουργεί πολλά προβλήματα, τα οποία θα κληθούμε να τα επιλύσουμε. Μάλλον δε θα έχουμε και την καθυστέρηση λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών. Κρίσιμης σημασίας θέμα είναι επίσης η γρήγορη προώθηση των απαλλοτριώσεων, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην εξασφάλιση των απαραίτητων χώρων για την κατασκευή των σταθμών.
Είναι πάντως εξόχως σημαντικό ότι το έργο αυτό δημοπρατείται μέσα στον Ιούλιο κι έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση με κοινοτικούς πόρους και δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
 
 
  
 
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΕΡΒΑΣ, ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ» 
 
 
 
 
 
agelioforos 

 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά