21/09/2024
         
Manos Manos Τρίτη, 19 Απριλίου 2016
Οικονομία
+ + -

Οι εξωφρενικοί "ιπτάμενοι" φόροι και το πρέσινγκ της Ryanair

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 
 
 
Σε μείζον ζήτημα για την τουριστική στρατηγική της Ελλάδας και την αβελτηρία της κυβέρνησης να ασχοληθεί σοβαρά με την "ατμομηχανή” της εγχώριας οικονομίας εξελίσσονται οι προειδοποιήσεις της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας Ryanair ότι θα τερματίσει νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό τις καλοκαιρινές πτήσεις της στην Ελλάδα, καθώς η λειτουργία της εταιρείας με τα σημερινά λειτουργικά και φορολογικά δεδομένα έχει καταστεί ασύμφορη.
 
Ο χαρακτηρισμός της υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά ως "Μαρίας Αντουανέτα" από τον εμπορικό διευθυντή της Ryanair Ντέιβιντ Ο' Μπράιαν σε δηλώσεις του σε κυριακάτικη εφημερίδα μπορεί να είναι οξύς, ωστόσο, δεν απεικονίζει παρά το modus operandi της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας. Η διεκδίκηση, εξάλλου, χαμηλότερων ή ακόμη και μηδενικών χρεώσεων με αντάλλαγμα την αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι τακτική που ο αερομεταφορέας, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, εφαρμόζει πιστά από τότε που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται.
 
Η απάντηση της υπουργού Τουρισμού δεν έδωσε περισσότερες απαντήσεις, ούτε λύσεις. Ωστόσο, η τακτική του "αυτόματου πιλότου" που δείχνει να εφαρμόζει για σειρά ζητημάτων, η ελληνική κυβέρνηση, η οποία έχει εξετάσει να αυξήσει τις χρεώσεις αεροναυτιλίας, αντιμετωπίζοντας το βασικό όχημα του τουρισμού, ως μία ακόμη "φορολογητέα ύλη", αποτελεί τη βασική αιτία για το στενό "μαρκάρισμα" των Ιρλανδών στην ελληνική κυβέρνηση.
 
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το στέλεχος της Ryanair, εφόσον δεν γίνονται δεκτές οι προτάσεις για μειωμένα τέλη και φόρους, κατά την -μη υψηλής ζήτησης- περίοδο, για απαλλαγή των ναύλων για τα μικρά αεροδρόμια από το τέλος εκσυχρονισμού και ανάπτυξης, ύψους 12 ευρώ, και για μείωση κατά 50% των χρεώσεων στο "Ελευθέριος Βενιζέλος", τότε η ιρλανδική αεροπορική θα τερματίσει δύο μήνες νωρίτερα το θερινό πρόγραμμά της.
 
 Πραγματικότητα οι φόροι
 
Οι Ιρλανδοί διεκδικούν μείωση των χρεώσεων στο "Ελευθέριος Βενιζέλος" και μηδενισμό αυτών, κατά την περίοδο της χαμηλής
ζήτησης, για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
 
Πράγματι, το αεροδρόμιο Σπατών μπορεί να προσφέρει ιδιαίτερα υψηλές υπηρεσίες, ωστόσο, οι ακριβές χρεώσεις μειώνουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητά του, συγκριτικά με τους αερολιμένες της Κωνσταντινούπολης και της Βαρκελώνης. Η λύση, όμως, σε αυτό θα ήταν η παράταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046. Και αυτό επειδή η επιμήκυνση της περιόδου παραχώρησης, που λήγει το 2026, θα διευκολύνει την απόσβεση της επένδυσης του καναδικού συνταξιοδοτικού fund και των υπόλοιπων ιδιωτών μετόχων του ΔΑΑ, οδηγώντας στην μείωση του σπατοσήμου, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς. Έχει, εξάλλου, υπολογιστεί ότι η επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης θα μπορούσε να ενισχύσει, άμεσα, την επιβατική κίνηση τουλάχιστον κατά 20%. Ωστόσο, οι παλινωδίες της κυβέρνησης σε σχέση με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, η οποία προχωρά με βηματισμό χελώνας, διατηρεί ακριβό το "Ελ.Βενιζέλος" και κατά συνέπεια μειώνει την ανταγωνιστικότητά του.
 
Να σημειωθεί ότι τα τέλη που καταβάλουν οι αερομεταφορείς για τη χρήση των αερολιμενικών εγκαταστάσεων (προσγείωση, απογείωση, φωτισμός, στάθμευση αεροσκαφών, διακίνηση επιβατών και φορτίου) του ΔΑΑ υπολογίζονται βάσει των τόνων του αεροσκάφους, του χρόνου στάθμευσης, των υπηρεσιών handling κτλ. Έτσι υπολογίζεται ότι τα τέλη που αντιστοιχούν αεροσκάφος A320 με 100 επιβάτες ξεπερνούν τις 4.100 ευρώ, όταν το αντίστοιχο ποσό στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης δεν υπερβαίνει τα 1.700-2.000 ευρώ.
 
Επίσης, στα προς ιδιωτικοποίηση 14 περιφερειακά αεροδρόμια, σήμερα τα τέλη αεροναυτιλίας διαμορφώνονται σε 12 και 22 ευρώ για τη ζώνη εκτός και εντός Σένγκεν, αντίστοιχα. Με την έναρξη της παραχώρησης των εγκαταστάσεων στην κοινοπραξία Fraport-Slentel, οι χρεώσεις θα είναι ενιαίες για όλες τις κατηγορίες ζωνών και θα διαμορφωθούν στα 13 ευρώ, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κοινοπραξία. Η τελευταία, μετά από μία πενταετία οπότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η πλήρης αναβάθμιση των αεροδρομίων, θα μπορεί να αυξήσει στα 18 ευρώ τις χρεώσεις ανά αναχωρούντα επιβάτη. Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, τα τέλη θα είναι χαμηλότερα σε σχέση με τα συγκρινόμενα αεροδρόμια άλλων χωρών, όπως η Τουρκία και η Ισπανία. Όπως, εξάλλου, ανέφεραν πρόσφατα οι επικεφαλής της Fraport, ο στόχος της μεγιστοποίησης της επιβατικής κίνησης ενθαρρύνει όχι την αύξηση, αλλά την μείωση των τελών.
 
Ωστόσο, για τα περιφερειακά, η Ryanair ζητά μηδενικές χρεώσεις για την περίοδο χαμηλής ζήτησης. Πρόκειται για αίτημα άτοπο, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, που δεν έχει κάνει δεκτό καμία από τις κυβερνήσεις, καθώς μία τέτοια πρακτική θα κανιβάλιζε την υπάρχουσα κίνηση και θα αποτελούσε προνομιακή μεταχείριση έναντι εταιρειών που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία.
 
Βασιλάκης: "Δεν έχουμε λάβει ούτε ένα ευρώ έκπτωση από το σπατόσημο"
 
Μία από τις εταιρείες αυτές, που υλοποιούν ένα μακροπρόθεσμο επενδυτικό πλάνο θα ήταν η Aegean της οποίας ο αντιπρόεδρος Ευτύχης Βασιλάκης δήλωσε, χθες, στο Capital.gr ότι η αεροπορική κατάφερε να αυξήσει τον αριθμό των επιβατών σε σχεδόν 12 εκατομμύρια από 1 εκατ. χωρίς ποτέ να λάβει ούτε ένα ευρώ έκπτωση από το σπατόσημο. Και αυτό λειτουργώντας από όλα τα αεροδρόμια και για όλο τον χρόνο.
 
"Δεκάδες φορές έχουμε δηλώσει ότι η ανταγωνιστικότητα των χρεώσεων και της λειτουργίας των αεροδρομίων και των υποδομών είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη. Ειδικά το αεροδρόμιο της Αθήνας με εξαιρετική υποδομή και λειτουργία, έχει εξαιρετικά υψηλό κόστος για τους επιβάτες και τις αεροπορικές εταιρείες, επειδή η σύμβαση παραχώρησης έχει μικρή διάρκεια. Η πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας με την Fraport για 50 χρόνια για τα περιφερειακά αεροδρόμια έδειξε ότι οι επενδύσεις και το τίμημα για το δημόσιο μπορεί να συμβαδίσει με τη διατήρηση χαμηλών χρεώσεων.
 
Το ίδιο πρέπει να γίνει με την παράταση για την Αθήνα που τώρα ξεκινά να συζητά η κυβέρνηση με τους Καναδούς μετόχους. Περισσότερος χρόνος στις συμβάσεις παραχώρησης σημαίνει χαμηλότερες χρεώσεις για τους επιβάτες και τις αεροπορικές και χρεώσεις πιο κοντά στην Κωνσταντινούπολη και στην Βαρκελώνη, τους βασικούς μας ανταγωνιστές" έχει σημειώσει.
 
 
 
 
capital 

 

 
 
 
 
  Αρχική | Ενότητες | Top Αναρτήσεις | Επικοινωνία  
 
Περίεργα      Υγεία
 
Life Style      Κόσμος
 
Τοπικά